Rav4 växelåda problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
trump1
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 1997
PostOrt: Motala

Rav4 växelåda problem

Inlägg av trump1 »

Hej, jag har en Rav4 -97 med 2,0l motor 3S-FE, bekymmer med en utbytes-växellåda som nyligen monterats. Problemet är att när man kör på 5:ans växel under 90 km/tim vibrerar hela bilen och det känns som om man fått i en växel med alldeles för hög utväxling. Utbyteslådan har suttit på en Rav4 med samma årsmodell och motor. Ca.12000 mil. Tips ? Mvh Janne
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Rav4 växelåda problem

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Ja du.....
Såvida inte nåt motorfäste sitter fel, eller att motorn misständer...
Tog du isär kardanen till bakhjulen i splinesen vid nåt tillfälle? Typ ramlade isär av misstag.
I så fall kan du ha fått knutarna felvridna i förhållande till varandra.
Det ger axelvibratiner.

Micke.
trump1

Inlägg av trump1 »

Tjena Micke ! tack för ditt svar. Jag har låtit en mycket bra mek göra jobbet men ska fråga om han haft isär kardan, förra lådan rasade eller rättare sagt 5:ans växel pga. som man har sagt berodde på att jag ovetandes monterat däck av olika sort och mönster fram och bak som i sin tur har orsakat växellådsraset. Min amatörmässiga fundering är att kanske har kardan också fått stryk medans jag körde snabbt på Autobahn genom Europa med olika däck fram och bak så det är det som nu visar sig i form av vibrationer etc. vad tror du/ni andra ?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Att femman "rasar" på dessa lådor verkar vara ett känt problem världen över, men att det skulle bero på olika däck fram och bak har jag svårt att tro,
då är det ju fördelningslådan som tar stryk, alltså mellandiffen som man brukar kalla det.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
trump1

Inlägg av trump1 »

Hej Pierre ! Ja det som hände var att 5:an "försvann" men vi körde en lång period på de 4 överlevande växlarna tills jag hittade en utbyteslåda med relativt låga mil. Intressant om mellandiffen, kanske en väldigt god idé att låta min verkstad kolla så den är oskadad ?
Micke2

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Du har en hederlig öppen differential på mitten i Rav4 1som inte är superkänslig för däcken.
Ingen Viscokoppling som Volvo AWD mfl, eller ens diffbroms som Rav4 2..

Naturligtvis ska det vara samma dimension på alla fyra, men att blanda mönster och märke är ingen katastrof.
Knappast inte nya däck på en axel och halvslitna på den andra heller.
Totalt ajabaja på modeller med Viscokoppling.

Fördelningslådan sitter direkt på växellådan, och byttes troligen som ett paket.

Kardanen tar inte stryk av däcken, och absolut inte femman heller.
Du har inte kvaddat bilen, utan det är en svaghet i lådan på just den modellen.

Micke.
trump1

Inlägg av trump1 »

Ja,vad kan det då vara som är felet ? utbyteslådans 5:e växel känns som om man taggat upp till 7:ans växel om den nu hade funnits.. plus att hela bilen (när den 5:e växeln är i)vibrerar ganska kraftigt i farter under 90 km/tim ? Var ska jag börja felsöka ?? Vad är troligast ? fel på utbyteslådan eller fel någon annanstans ? ....tack för att ni ägnar tid och energi åt mitt problem !
Micke2

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Om den BARA vibrerar på femman, och inte alls med tex fyran i samma hastighet är det knappast kardanen, eller mellandiffen, då de inte påverkas av vilken växel som används.

Jag har slut på ideer.
Du får åka tillbaka till den som bytte låda.

Posta gärna vad som var fel.

Micke.
trump1

Inlägg av trump1 »

Ja, den vibrerar bara på 5:an ! jag ser fram emot en förklaring någonstans ifrån, det kan ju rimligtvis inte vara ett olösligt problem kan man tycka men ack så irriterande. Tack i alla fall !
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Micke2 skrev:Tjena.

Du har en hederlig öppen differential på mitten i Rav4 1som inte är superkänslig för däcken.
Ingen Viscokoppling som Volvo AWD mfl, eller ens diffbroms som Rav4 2..

Naturligtvis ska det vara samma dimension på alla fyra, men att blanda mönster och märke är ingen katastrof.
Knappast inte nya däck på en axel och halvslitna på den andra heller.
Totalt ajabaja på modeller med Viscokoppling.

Fördelningslådan sitter direkt på växellådan, och byttes troligen som ett paket.

Kardanen tar inte stryk av däcken, och absolut inte femman heller.
Du har inte kvaddat bilen, utan det är en svaghet i lådan på just den modellen.

Micke.
Ja det låter som du fått en låda med dålig femma tyvärr.

Ang lådans uppbyggnad, kollar man bildelsbasen så säljs lådorna både med och utan mellandiffen,
är inte jättehemma på första gen av Rav4 men av bilderna att döma så sitter det en vakuum aktiverad diffspärr på fördelningslådan.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar