Felkod P0420 Katalysator förbrukad
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Felkod P0420 Katalysator förbrukad
Corolla Verso 2002 bensin 1,6 21000 mil
Motorlampan tändes och i samband med ett planerat verkstadsbesök indikerades p0420 Katt förbrukad. Det fanns ett mindre läckage på avgasröret, så det svetsades och jag fick lampan släckt efter det. Tyvärr tändes lampan igen efter ett antal mil, så det är väl bara att inse att katten är kass. Dock, vid besiktningen som gjordes efter att avgasröret var fixat var alla värden OK, men de gillade inte motorlampan.
Fråga: original eller annat fabrikat? Erfarenheter/rekommendation någon? Jag tycker mig se att det finns viss tveksamhet till icke-original i detta sammanhang.
Fråga2: Någonstans hörde jag att på lite äldre bilar som denna kan detta fel passera utan åtgärd så länge avgaserna är inom gränserna. Vet någon?
Motorlampan tändes och i samband med ett planerat verkstadsbesök indikerades p0420 Katt förbrukad. Det fanns ett mindre läckage på avgasröret, så det svetsades och jag fick lampan släckt efter det. Tyvärr tändes lampan igen efter ett antal mil, så det är väl bara att inse att katten är kass. Dock, vid besiktningen som gjordes efter att avgasröret var fixat var alla värden OK, men de gillade inte motorlampan.
Fråga: original eller annat fabrikat? Erfarenheter/rekommendation någon? Jag tycker mig se att det finns viss tveksamhet till icke-original i detta sammanhang.
Fråga2: Någonstans hörde jag att på lite äldre bilar som denna kan detta fel passera utan åtgärd så länge avgaserna är inom gränserna. Vet någon?
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Felkod P0420 Katalysator förbrukad
Tjena.
Svar på fråga två.
En så pass NY bil som 2002, passerar inte besiktningen med lysande motorlampa.
En bil från -90 talet möjligen, men då är dom nog snälla på bilprovningen.
Kontrollampor är en punkt som kontrolleras.
Dom måste funka alltså.
SRS eller ABS får aldrig lysa, ovsett årgång.
Micke.
Svar på fråga två.
En så pass NY bil som 2002, passerar inte besiktningen med lysande motorlampa.
En bil från -90 talet möjligen, men då är dom nog snälla på bilprovningen.
Kontrollampor är en punkt som kontrolleras.
Dom måste funka alltså.
SRS eller ABS får aldrig lysa, ovsett årgång.
Micke.
Tack Micke,
det är säkert så som du säger. Men det var ju ett litet halmstrå... då är det bara att slanta upp för en ny katt
hhtdk
det är säkert så som du säger. Men det var ju ett litet halmstrå... då är det bara att slanta upp för en ny katt
hhtdk
Ger du dig 17 på att det verkligen är katen ?
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=3579
Där kom man fram till ett annat resultat..
Så frågan är om du har en sensor EFTER caten..
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=3579
Där kom man fram till ett annat resultat..

Så frågan är om du har en sensor EFTER caten..
Tomme, det är jag inte alls säker på. Jag är ganska okunnig om insidan på bilar. Det som framgick av toyotas koll var alltså p0420 och formuleringar som Catalyst system below threshold, katalysator förbrukad. Samt att man sa att katalysatorn blir "full" mellan 15-20 kmil. Och, givetvis, att dom kunde fixa dit en ny men att det skulle kosta en vacker slant.
Men om det nu skulle kunna vara så att det "endast" handlar om sonden vore ju fint. Det kan man kanske få kollat enkelt på någon verkstad?
Men om det nu skulle kunna vara så att det "endast" handlar om sonden vore ju fint. Det kan man kanske få kollat enkelt på någon verkstad?
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- Land (Country): Sverige
Tycker det är fult att säga så, jag har ägt bilar som gått över 40k med original katalysator och som haft perfekta värden på besiktningen.
Min f.d kollega kör vW polo, och är inne på sin tredje katalysator nu, bilen har inte ens gått 20k..
Pajar katalysatorn så snabbt så är det nåt annat fel anser jag.
Min f.d kollega kör vW polo, och är inne på sin tredje katalysator nu, bilen har inte ens gått 20k..
Pajar katalysatorn så snabbt så är det nåt annat fel anser jag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
Tjena.
Det finns trådar om detta, men våran Rav4 2002 hade samma "fel" vid 14000mil ca.
Det blev en mjukvaruuppdatering, och sen var det löst.
Den har gått nästan 4000mil/ 2 år efter det, och vi har den kvar ännu.
Kostade 850kr då. (2012)
Kan nämna att min Volvo S70 -98 har gått ca 40000mil med orginalkat.
"Still going strong"
Så katalysatorer a' 7500kr +montage, är INTE en förbrukningsartikel.
Micke.
Det finns trådar om detta, men våran Rav4 2002 hade samma "fel" vid 14000mil ca.
Det blev en mjukvaruuppdatering, och sen var det löst.
Den har gått nästan 4000mil/ 2 år efter det, och vi har den kvar ännu.
Kostade 850kr då. (2012)
Kan nämna att min Volvo S70 -98 har gått ca 40000mil med orginalkat.
"Still going strong"
Så katalysatorer a' 7500kr +montage, är INTE en förbrukningsartikel.
Micke.
Tack för den upplysningen. Då finns (minst) två vägar, ny sond eller ny mjukvara. Eller både och....
Inte lätt det här inte.
Inte lätt det här inte.

-
Tjena.
Att det är en lamdasond kan du nog glömma.
Det är en högoddsare.
Du har troligen fyra st.
Om din motor heter 1az-fe eller 1az-fse.
2.0 vvti.
Möjligen kan en liten avgasläcka i omedelbar närhet till en av sonderna, EFTER katten ge en sådan felkod felaktigt.
Grundfelet är på tok för snäva toleranser i mjukvaran.
Även en mindre skillnad mellan bankarna ger denna kod.
Det är mjukvaru eller kattbyte tror jag.
Micke.
Att det är en lamdasond kan du nog glömma.
Det är en högoddsare.
Du har troligen fyra st.
Om din motor heter 1az-fe eller 1az-fse.
2.0 vvti.
Möjligen kan en liten avgasläcka i omedelbar närhet till en av sonderna, EFTER katten ge en sådan felkod felaktigt.
Grundfelet är på tok för snäva toleranser i mjukvaran.
Även en mindre skillnad mellan bankarna ger denna kod.
Det är mjukvaru eller kattbyte tror jag.
Micke.
OK, senaste versionen av mjukvaran har alltså mindre snäva toleranser förmodar jag. Är det lokala toyotaverkstan som gäller eller ska man gå någon annanstans?
Ja sa ju att jag inte var någon bildoktor.
Ja sa ju att jag inte var någon bildoktor.