Vilka servicekostnader väntar mig?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
skogsstjrna
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 16 sep 2014, 10:07:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Vallentuna

Vilka servicekostnader väntar mig?

Inlägg av skogsstjrna »

Hej! Jag har en Avensis 2004 2.0 automatväxlad och har skött alla servicebesök. Den har nu snart gått 11.000 mil och jag börjar fundera på vilka större reparationskostnader jag rimligen har att vänta framöver och i genomsnitt vid vilket miltal?
Kamrem finns väl ingen men övriga dyrare grejer som brukar dyka upp?
Vore bra att få ett hum om detta. Är inte själv insatt i bilar, så enkla förklaringar önskas. :lol:
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Vilka servicekostnader väntar mig?

Inlägg av GT4-R »

Startmotorn? 3000;- med jobb har jag för mig. Klassiskt fel med dom milen du är uppe i.

Bärgning till verkstad går ej bogsera med auto..
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilka servicekostnader väntar mig?

Inlägg av cheetah1 »

Ska tydligen vara ett känt fel på dom där att gängorna till toppbultarna ger sig, har aldrig läst om det, men en bilhandlare hade fått reda på det på nån vänster. Nån av er gurus som kan bekräfta?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilka servicekostnader väntar mig?

Inlägg av cheetah1 »

Annars brukar man väl säga att lambdasonder håller 10k mil eller 10 år, så det kan du nog räkna med att det närmar sig, men det är lätt att byta på den där, så med lite kylspray, en billig gasolbrännare och en skiftnyckel fixar du det lätt själv.
skogsstjrna
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 16 sep 2014, 10:07:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Vallentuna

Re: Vilka servicekostnader väntar mig?

Inlägg av skogsstjrna »

OK, vad kan problemet med toppbultsgängor kosta? och lambdasond? även om det är aldrig så enkelt ger jag mig inte på bilar. nöjer mig med att meka med mitt hus. :)

Fler grejer? Hittills låter det ändå som att det är smart att behålla bilen ett tag till, den har ju gått rätt få mil för den åldern.

När brukar AC ge sig?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilka servicekostnader väntar mig?

Inlägg av cheetah1 »

Skulle toppbultsgängorna ge sig, om det nu är ett reellt problem vilket jag inte fått bekräftat, så är det nog inte billigt, vill det sig illa nog kan du lyckas skära nåt lager eller ännu värre, vilket förmodligen gör det billigare att sätta dit en ny (eller bättre begagnad) motor. Funderar på att plocka av toppen på mammas Avensis (samma som din fast manuell) och dra i insatsgängor och sätta ARP-bult, för att vara på den säkra sidan, men det är en stor operation som jag inte gärna gör om jag inte vet att det behövs.

Lambdasonder brukar ligga på en 1000-lapp styck ungefär för en original, går att hitta pirat eller universal av märkesmodell för nånstans 3-700 kronor. Bytet kostar nånstans mellan 500-1000 kr beroende på hur bra det går och vem du gör det hos.

AC:n ger sig i regel aldrig om den sköts ordentligt. När servade du AC:n senast? Har det aldrig gjorts är det dags. Brukar gå på ungefär en tusenlapp. Se till att det görs av en auktoriserad kylmontör med korrekt utrustning, den ska tömmas, trycktestas, vacuumsugas, hålla vacuumet minst en halvtimme om det görs inomhus eller i sommarklimat (längre vid kallare temperaturer) (stiger det trots att trycktestet inte påvisade några läckor är det för att det finns vatten kvar, varvid det ska vacuumsugas mer) och därefter återfyllas med ny gas i rätt mängd och oftast, om det inte har läckt ut eller förorenats, den gamla oljan. Kontrollera att firman är auktoriserad och teknikern som gör det har licens. Vissa tycker att "det är väl inte så noga", men det är det, kan man göra det så går det att få ett bra resultat oavsett vad man har för papper, men är man inte så nogräknad så kanske man släpper ut kassgasen i atmosfären, vilket är obra eftersom R134a som våra bilar har har ett GWP (Global Warming Potential, ett värde där man jämför växthuseffekten hos en gas jämfört med koldioxid) på ungefär 1300 det av koldioxid. Gjorde alla så skulle koldioxiden snart sluta vara ett problem, om man säger så...
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Vilka servicekostnader väntar mig?

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Ang topplocksbultarna (som även gäller Rav4 som har samma block), så är Avensis och Rav4 så pass vanliga bilar, så om väldigt många bilar råkade ut för det, så skulle det vara allmänt känt. Nu cirkulerar rykten, och det har säkert hänt en handfull bilar i Sverige.
Ställ det i paritet till hur många tusen Avensis och Rav4 som rullar på vägarna.


Det spekuleras också i om det kan vara ett följdfel av överhettning.
Dvs, osäkert om bilen kokade pga att skruvgängorna släppt, eller att gängorna släppte pga överhettningen.

Ang AC gas.

Lite "off topic".

R134a ska givetvis inte släppas ut i luften.
Det finns regler och massor av omständigheter för AC rep och service i fordon.
Ok, jag köper det.

Men!
Köp en kylspray, och du kan spraya r134a rätt ut i luften utan miljö ajabaja.
Då är det inget farligt, eller?

Köp en hårspray, och spraya med rent miöjösamvete,,,,,,,,, eller?
Ingen nyttig gas det heller.

Så fort nåt är fordonsrelaterat, så är det kvickt framme och straffas.
Mycket mindre liv om sprayflaskor och dyl.

Förlorarna i sådant miljö"tänk" är både bilister och miljön.

Micke.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilka servicekostnader väntar mig?

Inlägg av cheetah1 »

Mja, kan hålla med om att det är konstigt, men bara för att en gör fel behöver ju inte alla göra det. Sen har man kanske har 4-500 gram i en liten sprayflaska utan på sin höjd kanske 1-2 gram om ens det, ser man sen till värmepumpar som inte sitter i bilar (vilket står för en betydligt större andel gas än bilar) rör det sig om allt från några kilogra upp till åtskilliga ton gas i en enda maskin, så för att släppa ut lika mycket gas som en enda värmepump innehåller genom att sälja sprayburkar får man kanske sälja flera miljoner burkar... Men jag håller med, vet inte riktigt varför det ska vara urskiljning när det är samma gas. En del har börjat använda vanlig högkomprimerad luft i sina sprayburkar, och måste man ha en inert gas för att innehållet är syrekänsligt kan man använda argon eller nitrogen, men av nån anledning tycker folk att det är lättare att pumpa i gaser som sabbar miljön.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilka servicekostnader väntar mig?

Inlägg av cheetah1 »

En vidare utvikning är att det forskas mer och mer i att köra värmepumpar (även i bilar) på ammoniak, ammoniak/eter-blandningar eller rent av koldioxid, vilket, i de förstnämnda fallen, tillför en viss grad av giftighet, men som är helt ofarligt för miljön. Man får förstås vidta åtgärder för att minska risken för läckage in i kupén, men utöver det är det en mycket lovande utveckling.
Skriv svar