Sida 1 av 1

Rost på värsta stället tänkbart, vad ska jag göra?

Postat: fre 17 okt 2014, 21:40:24
av SueCia
Bild

Detta är alltså rost vid vindrutan, rosten har väl med 99.9% säkerhet börjat i någon repa som uppstod när glasfirman böt vindrutan för 2 år sedan. Nu har glasfirman gått i konkurs så jag har inget att hämta där. Bilen är värderad på firma till 35K och på blocket fick jag bud på 45k före jag upptäckte rosten.

Har läst mig till på nätet att om bubblorna börjat komma upp sådär pass synligt så är det nog inte mycket kvar av plåten bakom limmet där. Fyfan vad jävla irriterande.

Ber om ursäkt för ett väldigt omoget inlägg men är så irriterad...

Re: Rost på värsta stället tänkbart, vad ska jag göra?

Postat: fre 17 okt 2014, 23:49:05
av Nutrition
Prata med ditt försäkringsbolag i.o.m. att jag antar att vindrutebytet gick via dem, med lite tur o bra väder så får du hjälp på traven därifrån. Även om de nu inte tar på sig rostlagningen så kanske de går med på att stå för material/arbetskostnaden med vindrutan, att fråga kostar inget =)

Re: Rost på värsta stället tänkbart, vad ska jag göra?

Postat: lör 18 okt 2014, 00:22:04
av Glenn
Tyvärr alldeles för vanligt att glasfirmorna är inkompetenta och skrapar bort färg som sedan rostar långt senare :(

Ska du fixa det där ordentligt måste ju rutan ur, mindre skoj.


Jag har iofs liknande rost på min ST202, men jag väljer att leva med det :)

Re: Rost på värsta stället tänkbart, vad ska jag göra?

Postat: lör 18 okt 2014, 10:08:30
av SueCia
Glenn skrev:Tyvärr alldeles för vanligt att glasfirmorna är inkompetenta och skrapar bort färg som sedan rostar långt senare :(

Ska du fixa det där ordentligt måste ju rutan ur, mindre skoj.


Jag har iofs liknande rost på min ST202, men jag väljer att leva med det :)
Ja det verkar vara så tyvärr, om jag någonsin byter ruta på en bil igen kommer jag nog kräva att jag får kolla på plåten bakom innan dom limmar dit nya rutan. Det som är så lätt att åtgärda där och då kan bli otroligt dyrt efter rutan är limmad...

Tanken har ju slagit mig också att jag ska leva med det bara, men frågan är hur länge det dröjer innan det är ett hål där, för när hålet väl är där så rinner ju vattnet in i stolpen, men jag vet inte vart det tar vägen sen men jag gissar att det inte är bra.

Re: Rost på värsta stället tänkbart, vad ska jag göra?

Postat: lör 18 okt 2014, 17:53:07
av Glenn
Ja, jag har sett ganska många bilar som börjat rosta just av den anledningen, väldigt trist då det precis som du säger är lätt att åtgärda innan rutan limmas dit igen.

Det värsta exemplet jag sett är kompisens volvo 960 som han tog över i toppskick efter att hans svärfar haft den som tjänstebil i tre år (detta var rätt länge sen, när 960 fanns nya) och det sista hans svärfar gjorde innan han löste ut bilen var att låta en liten glasfirma byta rutan som hade en spricka. ..Nåt år senare så började det krypa upp rost i princip runt hela rutan, och det visade sej att när den togs loss (igen) så kunde man se att glasfirman hade skrapat rent limmet runt HELA rutan med kniv eller nåt, och sen inte rostskyddsbehandlat, hela rutramen var totalförstörd, på en bil som i övrigt var i mycket fint skick, jättekul. ..Glasfirman hävdade förstås att dom inte hade gjort nåt fel.. kompisen lät en annan firma fixa det värsta av rosten, i med ny ruta och sålde sen bilen..

Att bara låta det vara är ju inte så bra förstås, men i mitt fall är det på ST202'an och den är ju inte så värdefull att det känns motiverat att lyfta ur rutan och rostlaga och sen sätta i rutan igen, iofs skulle rutan beöva bytas ändå men det är för mycket jobb. Skulle tro att din bil är värd mera.

Du kan ju förstås försöka få bort så mycket rost du kommer åt och sen försöka trycka in rå linolja eller nåt för att bromsa förloppet, men har det börjat rosta för att färgen är borta så är det ju bara en tidsfråga..

Re: Rost på värsta stället tänkbart, vad ska jag göra?

Postat: lör 18 okt 2014, 21:05:28
av SueCia
Glenn skrev:Ja, jag har sett ganska många bilar som börjat rosta just av den anledningen, väldigt trist då det precis som du säger är lätt att åtgärda innan rutan limmas dit igen.

Det värsta exemplet jag sett är kompisens volvo 960 som han tog över i toppskick efter att hans svärfar haft den som tjänstebil i tre år (detta var rätt länge sen, när 960 fanns nya) och det sista hans svärfar gjorde innan han löste ut bilen var att låta en liten glasfirma byta rutan som hade en spricka. ..Nåt år senare så började det krypa upp rost i princip runt hela rutan, och det visade sej att när den togs loss (igen) så kunde man se att glasfirman hade skrapat rent limmet runt HELA rutan med kniv eller nåt, och sen inte rostskyddsbehandlat, hela rutramen var totalförstörd, på en bil som i övrigt var i mycket fint skick, jättekul. ..Glasfirman hävdade förstås att dom inte hade gjort nåt fel.. kompisen lät en annan firma fixa det värsta av rosten, i med ny ruta och sålde sen bilen..

Att bara låta det vara är ju inte så bra förstås, men i mitt fall är det på ST202'an och den är ju inte så värdefull att det känns motiverat att lyfta ur rutan och rostlaga och sen sätta i rutan igen, iofs skulle rutan beöva bytas ändå men det är för mycket jobb. Skulle tro att din bil är värd mera.

Du kan ju förstås försöka få bort så mycket rost du kommer åt och sen försöka trycka in rå linolja eller nåt för att bromsa förloppet, men har det börjat rosta för att färgen är borta så är det ju bara en tidsfråga..
Ja usch fyfan hur dom håller på, frågan är ju hur fan dom kan pyssla med bilrutor som huvudsyssla när dom förstör bilarna på köpet? Det är ju en otroligt grundläggande kunskap att det kommer rosta om dom skadar lacken.