Sida 1 av 1

säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Postat: lör 08 nov 2014, 18:56:01
av kribbe
Ok lite luddig rubrik. Men jag tänkte börja pilla lite på min gt4 (st185) imorgon och ska nu försöka få motorn att starta.
En kompis påpekade att på hans celica (90talare ej turbo) som han byggde folkracebil av så satt säkringsboxen som är vid batterier på pluspolen på batteriet. Ska den göra det på gt4an med?

Problemet sist var att bränslepumpen ej startar men sen har jag inte hunnit greja med bilen sen folkracesäsongen startade i våras. Så jag tänkte börja beta av potensiella fel :)

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Postat: sön 09 nov 2014, 14:50:48
av kribbe
Bild

Är det så hör det ska sitta kanske. Där är ju ett skydd runt de fästet med på säkringsboxen. Vill gärna veta innan jag strömmsätter något så inte nåt annat pajar.

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Postat: mån 10 nov 2014, 13:34:43
av Dale
Där sitter det ett gäng "huvudsäkringar" och relän så den ska ha ström.

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Postat: sön 16 nov 2014, 19:46:29
av kribbe
Dale skrev:Där sitter det ett gäng "huvudsäkringar" och relän så den ska ha ström.
hittar inget bra viss hur det ska sitta. efter närmare koll med batteri i motorrummet så verkar det inte som om den har suttit där.
Är du säker på den ska ha ström där är ju rätt så några grejor ändå som är annorlunda på turbo och icke turbo celicorna.

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Postat: lör 22 nov 2014, 14:56:37
av kribbe
Kan jag ju säga själv då att den inte ska ha ström. Problemet är löst och motorn startade :)

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Postat: lör 22 nov 2014, 15:48:00
av Fnys
Vad var problemet?

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Postat: mån 24 nov 2014, 08:28:01
av kribbe
Fnys skrev:Vad var problemet?
Problemet denna gången var en missuppfattning av siffrorna på fördelarlocket och om cylindrarna ör nummrerade 1234 eller 4321 sett framifrån bilen.

Så när det andra på bilen var fungerande så hade jag ju satt tändkablarna i fel ordning. Hade dubbelkollat i repboken om vilken ordning men antagligen stämde inte det.

Nu startade motorn lite i alla fall. Körde bara några sekunder då intercooler , vacuum och annat inte var färdigkopplat

Re: säkringsbox vid batteriet, ska den ha ström?

Postat: mån 24 nov 2014, 09:12:14
av Glenn
Man numrerar i princip alltid cylindrarna från den sidan som INTE har utgående axel (förr sa man "räkna från fläkten", men det var ju ett tag sen alla bilar hade längsmonterad motor med mekaniskt driven fläkt..), det måste väl ha stämt iaf ?