Sida 1 av 1

Inbyggd Värmare

Postat: ons 19 nov 2014, 20:15:44
av kottnylle91
Hej!
Har problem med den inbyggda värmaren som sitter i min avensis 08 med D4D motorn.
Tror inte den fungerar.. :(
Testat att trycka på den när jag lyssnar i motorrummet och då hörs det inget, vilket jag tycker det borde göra.?

Någon som har tips på vad det kan vara?

Tack så länge!

MVH

Re: Inbyggd Värmare

Postat: ons 19 nov 2014, 21:03:50
av cheetah1
Har du parkeringsvärmartillsats då? Annars går den bara att köra när du har motorn igång.

Re: Inbyggd Värmare

Postat: tor 20 nov 2014, 08:50:08
av kottnylle91
nej, det är den inbyggda värmaren som sitter i original..
Alltså inte parkeringsvärmartillsats.

Såg igår att kylarvätskan var något låg så fylld den, men när jag körde till jobbet idag (3*C ute, startade värmaren direkt) så gick bilen aldrig upp i riktig temp.
Kör ca 2mil så vet inte om det är för kort sträcka för att den ska komma upp i temp. men känns inte som om värmaren hjälper till..?

Re: Inbyggd Värmare

Postat: tor 20 nov 2014, 09:37:53
av Dale
Sitter en termostat i värmaren som slår av om det blir för varm. Den kan vara lite besvärlig om kylvätskan är låg. Om det försvinner kylvätska kan det vara vattenpumpen. Bytte min vattenpump vid 6 tusen mil då den läckte och nu efter 10000 mil läcker den lite igen eller har du luft i systemet?

Re: Inbyggd Värmare

Postat: tor 20 nov 2014, 15:46:18
av kottnylle91
får kolla det där med pumpen, vet ej om den är bytt.
det känns som den "drar" vatten..
Hur vet jag om det är luft i systemet..?
haha jag har noll koll! :thumbup:

Re: Inbyggd Värmare

Postat: tor 20 nov 2014, 16:23:27
av cheetah1
Nu vet inte jag hur trötta dom där dieslarna är på att komma upp i värme, det kanske inte är konstigt att det tar 2 mil, men en modern bensinare är oftast uppe i driftstemp på 2-3 kilometer tätortskörning. Tar det lång tid kan man misstänka att termostaten i motorn antingen öppnar för tidigt eller också har fastnat öppen. Ligger den stabilt i temp över längre sträckor? Annars är det det defenitiva beskedet, ligger den och pendlar i temp under körning behöver du mest troligt byta termostat.

Re: Inbyggd Värmare

Postat: tor 20 nov 2014, 16:31:06
av Dale
En modern motor har väldigt lite spillvärme. Har en granne som kör en Ford med snåldieselmotor och den blev inte var förrän till April/Maj. :-D

Är det runt nollan så vill min Avensis diesel (177 hk motorn) ha några km upp till någon mil innan det börjar blåsa varmluft om jag inte har dieselvärmaren igång.

Re: Inbyggd Värmare

Postat: fre 28 nov 2014, 06:41:16
av kottnylle91
Dale skrev:Sitter en termostat i värmaren som slår av om det blir för varm. Den kan vara lite besvärlig om kylvätskan är låg. Om det försvinner kylvätska kan det vara vattenpumpen. Bytte min vattenpump vid 6 tusen mil då den läckte och nu efter 10000 mil läcker den lite igen eller har du luft i systemet?
Verkar som om den drar kylvätska.
Hur kan pumpen dra vätska? Bör väl vara en läcka om det försvinner vätska från kylaren...? Ger fan i värmaren nu, vill hellre att kylaren funkar som den ska..

Re: Inbyggd Värmare

Postat: fre 28 nov 2014, 16:16:31
av cheetah1
Beror lite på hur den är konstruerad, antingen kan det läcka vid axeln, eller också kan det finnas ett litet skvallerhål i botten av den där det kan läcka ut.
Andra ställen, som dock är osannolika på en såpass ny bil, är vid gavlarna på kylaren, eller sprickor i kopplingar, etc.

Ett bra sätt att hitta läckor, som jag själv har kommit på (jodå), är att kolla när det är mörkt, starta bilen och låt den blir ordentligt varm (ta ett varv om du har en bil som aldrig blir varm annars), och ta sedan en ficklampa och lys över tomma utrymmen i motorrummet (alltså inte direkt på den ytan du vill titta mot, då bländar du dig själv) och titta efter ånga (ser i princip ut som små små vattendroppar som flyger omkring i luften). Följ sedan ångan till sin källa. Akta dig för två saker: 1. varma delar och 2. roterande kylfläktar och remmar.

Hittade just läckande gavlar på en kylare på en bil på det sättet, vilket var väldigt effektivt. Tror det blir som mest effektivt om man har en LED-ficklampa med PWM och kör den på en lägre effektnivå, så den i princip blinkar väldigt fort.

Re: Inbyggd Värmare

Postat: tis 02 dec 2014, 13:06:03
av Dale
Pumpen läckte vid axeln och då det är lite varm och snurrar så syntes det inte så himla bra vart det läckte. Det var tydligen ett "vanligt" fel enligt verkstaden.