Sida 1 av 8
Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Postat: fre 06 mar 2009, 00:00:43
av Zebbo
Man får väl fortsätta i detta forum
-----------------------------------------------------------------------
Ingen Minns En Fegis!

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Postat: mån 09 mar 2009, 01:23:17
av Zebbo
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Postat: tis 10 mar 2009, 11:01:49
av Jonex
Trevligt bygge, du är minsann inte rädd för att riva vxllåda ser jag, skulle själv ta tillfället i akt och byta några synkringar
när lådan ändå är ur men jag vågar inte, det är för mycket plock.
Hur funkar responssystemen ? Något som är "lagligt" på gatan ?
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Postat: tis 10 mar 2009, 15:36:05
av Zebbo
Jonex skrev:Trevligt bygge, du är minsann inte rädd för att riva vxllåda ser jag, skulle själv ta tillfället i akt och byta några synkringar
när lådan ändå är ur men jag vågar inte, det är för mycket plock.
Hur funkar responssystemen ? Något som är "lagligt" på gatan ?
ang vxellådan så är det våran chefsmek råland som är en fena på dom+ typ allt annat oxå
kan nog vara värt att gå in på din lokala toyota och kolla om det är någon på mek som kan hjälpa dig nån kväll?!
Enkelt sagt så slår man om en knapp inne i kupen vilken gör så att tändningen backas en jävla massa ,gasspjället öppnas med en vacum styrd ventil och bilen går som faan

man har alltid fullt ladd när man kliver på gasen.
tror det är bättre om markku förklarar...
jag skruvar inte så mycket ,kör +läser ibland.
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Postat: tis 10 mar 2009, 21:45:43
av Jonex
Hehe, fullt ladd hela tiden lär ju bli hysteriskt på en gatbil.. ska söka lite info på nätet om det.
Tänkt på det där med kvällsjobb, ska sparka igång min EPC igen , kanske inte är så knepigt om man har den som hjälp.
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Postat: ons 11 mar 2009, 18:15:36
av Zebbo
Ska se om vi kan fixa så någon kan filma i helgen, är ju alltid kul att skämmas lite
är en liten rally special på lördag på pengsjö motorstadium,vännäs !
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Postat: fre 13 mar 2009, 20:06:59
av ST185
Kort sagt så backar man tändningen och skicka på mer soppa å luft för att få för bräningen i gren rör å turbo för att få den att bygga laddtryck. Kanske inte lämpligt i daglig trafiken då det kommer avgas knallar på upp till 140DB men ska man leka lite så är de ju inte fel att ha

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Postat: fre 13 mar 2009, 20:19:33
av Jonex
Haha ok , man har nog ingen användning av det heller , så snabba ( och så ofta ) växlingar gör man ju inte ute på vägen.
På bana kanske det gör lite skillnad, 402m ? Fast jag bygger ingen "rakt fram räser".. det blir bara tråkigt.
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Postat: fre 13 mar 2009, 20:46:06
av ST185
Har varit lite dålig på att lägga upp filmer på slutet men här kommer några från lycksele samt piteå.
http://www.youtube.com/watch?v=KMC1974b4uM
http://www.youtube.com/watch?v=IS5zb_cDRbc
Blev 2st avåkningar på denna sträckan, första så såg jag aldrig triangeln(stog rätt dumt till) andra så lyckades jag bromsa ihjäl motorn (är man känslig för svordomar bör man sänka ljudet här

) Körde 1 min långsamare än första varvet men lyckades ändå total vinna med 4sec till godo. Man ska ha tur ibland
http://www.youtube.com/watch?v=2rFKYd2IKyM
Å Första sträckan i piteå började med en 360graders snurrning
http://www.youtube.com/watch?v=VNlcbqa0 ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=m98Q8_08 ... re=channel
Här hade jag 2sec att köra in på ledaren men en för sen inbromsning resulterade i om bakning plus motor stopp, lyckades ändå med delad sträckseger men de hjälpte ju inte

men man kan ju inte alltid ha tur
http://www.youtube.com/watch?v=ADfT9W52 ... re=channel
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Postat: lör 14 mar 2009, 14:30:07
av haank
Angående respons på dessa motorer, hur många timmar/mil kan ni köra med det aktiverat utan att se några defekter på topplock ventiler grenrör eller turbo?
Jonex, als är det ultimata att ha hela tiden i all körning med turbo. Nackdelen är att det litar på grejerna en hel del som jag fattat det.
Vad kör ni med för turbo aggregat på rallybilarna? Kulagrade? Vattenkylda?