Corolla -00 som inte varvar ur
Postat: ons 26 nov 2014, 01:54:11
Hej behöver lite hjälp att hitta ett fel på min grannes bil ,, det är en corolla automat -00 med 3ZZ-FE motorn ...
har scannat ur den och inga felkoder alls ,, har kört med en överdos av engine cleaner i motoroljan för att tvätta ur gammal sludge (känner till problemet med vvti motorerna att dom slammar igen silen för ventilerna men inte vad man gör rent praktiskt för att åtgärda det )
och med detta har bilen blivit mycket bättre MEN den är långt ifrån bra ,, spärrar man automaten på 1 an och gasar fullt när bilen är kall så går den upp till 4000 och sen tvekar den tvekar , tvekar och sen kan den lite spontant hacka sig uppåt för att slutligen komma hela vägen fram till rödmarkeringen och varvtalsstoppet ..
med motorn varm varvar den vissa gånger hela vägen direkt upp till rödmarkering medans den andra ggr "harklar" sig lätt runt 4000 innan den går vidare
tomgången känns alldeles för låg och ligger med varm motor straxt över 500 rpm ..
kollade live data och konstaterade en sak som jag blev konfunderad av ,, med orörd gaspedal står värdet för gaspedalens öppning (kommer inte ihåg benämningen av den parametern ) på 12 * och det är kanske inte så himla speciellt men normalt brukar den vara ständ och så tar en IAC hand om tomgången ,, men på andra sidan kurvan dvs på WOT Full gas så ger den ett värde på 72* och den ger samma resultat varje gång ..
nör man kör bilen och spärrar den på dom lägre växlarna och gasar ur den så kommer den ibland till det här "seg-läget" på fullgas om man då lättar lite på gasen så vaknar motorn till och drar igen ,, alltså precis på samma sätt som en för magert inställd förgasare .. tänkte då på den TPS:en som sitter på bilen ,,, är det en vanlig komponent att haverera på corollerna ?
är det nått annat jag bör kontrollera upp som brukar var problem med dessa motorer/bilar ?
(fick möjligheten häromdan att provköra en likadan corolla med manuell med samma motor 3ZZ-FE och den var å det närmaste en rallybil i jämnförelse ,, där var det defentivt inga fel som var trasiga
helt okay prestanda för en mamma framÅtillbakatilldagis bil )
Åke
har scannat ur den och inga felkoder alls ,, har kört med en överdos av engine cleaner i motoroljan för att tvätta ur gammal sludge (känner till problemet med vvti motorerna att dom slammar igen silen för ventilerna men inte vad man gör rent praktiskt för att åtgärda det )
och med detta har bilen blivit mycket bättre MEN den är långt ifrån bra ,, spärrar man automaten på 1 an och gasar fullt när bilen är kall så går den upp till 4000 och sen tvekar den tvekar , tvekar och sen kan den lite spontant hacka sig uppåt för att slutligen komma hela vägen fram till rödmarkeringen och varvtalsstoppet ..
med motorn varm varvar den vissa gånger hela vägen direkt upp till rödmarkering medans den andra ggr "harklar" sig lätt runt 4000 innan den går vidare
tomgången känns alldeles för låg och ligger med varm motor straxt över 500 rpm ..
kollade live data och konstaterade en sak som jag blev konfunderad av ,, med orörd gaspedal står värdet för gaspedalens öppning (kommer inte ihåg benämningen av den parametern ) på 12 * och det är kanske inte så himla speciellt men normalt brukar den vara ständ och så tar en IAC hand om tomgången ,, men på andra sidan kurvan dvs på WOT Full gas så ger den ett värde på 72* och den ger samma resultat varje gång ..
nör man kör bilen och spärrar den på dom lägre växlarna och gasar ur den så kommer den ibland till det här "seg-läget" på fullgas om man då lättar lite på gasen så vaknar motorn till och drar igen ,, alltså precis på samma sätt som en för magert inställd förgasare .. tänkte då på den TPS:en som sitter på bilen ,,, är det en vanlig komponent att haverera på corollerna ?
är det nått annat jag bör kontrollera upp som brukar var problem med dessa motorer/bilar ?
(fick möjligheten häromdan att provköra en likadan corolla med manuell med samma motor 3ZZ-FE och den var å det närmaste en rallybil i jämnförelse ,, där var det defentivt inga fel som var trasiga

Åke