Om två veckor blir jag Toyotaägare för första gången! Bilen är med en Multidrive-S låda och jag undrar vad församlingen har att säga om den? Har endast provkört med den manuella lådan.
Men en gissning är att det är skillnad på den automatlåda som sitter i Volvo 940 som jag kör idag
Det är en Life 2015 och vi valde till vinterdäckmetalliclack och motor/kupevärmare. 208000 kr.
Försäljaren visste inte om motorvärmaren är en vattenvärmare ( )eller en värdelös utanpåliggande blockvärmare( )
Jodå nog ska den gå på mer eller mindre halva bensinförbrukningen jämfört med 940:n!
Den tar på landväg 0,95-1,05 och då har jag ca 25% etanol i tanken dessutom.
Stadstrafik 1,25 minst
Innan vi bestämde oss för Auris så provkörde vi Golf kombi med dsglådan med 7 växlar.
Mycket trevlig sak.
Men med multidrive så finns det inga "växlar"så en intressant fråga hade varit hur många "växlar" den har dvs hur mycket kan den ändra utväxlingen?
Jämfört med manuella lådan är det skillnad på utväxlingen,hur mycket varvar man/aut i 110km/h?
Jag hade blockvärmare på min RAV4, och det hade ingen större funktion. Istället för att bli varm på 5 kilometer blev den det kanske på 4-4,5, och absolut ingen märkbar skillnad på hur fort kupén blev varm (om jag körde med kupévärmaren avstängd, vill säga, det gjorde jag bara som experiment några gånger). Jag hade nog valt en universal vattenvärmare, och kanske kompletterat med en trågvärmare istället, om jag hade gjort samma sak idag. Men ja, det är jag det.
Hursomhelst, den största komfortvinsten är utan tvekan kupévärmare, så du får isfria rutor.