konstigt beteende vid full gas i ojämn kurva.
Postat: mån 20 jul 2009, 08:05:18
har en st 162. original. 17.000mil. Ligger hyffsat på vägen.
Iaf så är jag inte så van vid framhjuls drift. Men jag har märkt några små egenheter med konstruktionen.
Om man kör på en mindre 70väg som har mkt kurvor och är lite ojämn så har jag märkt iaf en tydlig grej.
Om det kommer en ganska skarp kurva typ 90graders men inte nödvändigt. Och man ger full gas i den. Precis efter ingången. Så slår det som in i h - vete i framvagnen vid minsta ojämnhet. Tar jag samma kurva i samma fart men ej går på fullt på gasen så är det borta.
Tror det är ytter hjulet som är boven men är inte säker.
Jag har funderat lite och kommit på en teori.
Om jag ger fullt gas och det går automatiskt till ytter hjulet enbart p.g.a kurva plus diff. Alltså det inre hjulet snurrar kortare. Och det yttre längre. Troligen läggs all effekt på ytter hjulet.
Och då spänns det fast lite . Typ det vill ju dra bilen frammåt och hjulet trycks frammåt i hjul hjulupphängningen och är lite spännt= det har inte så jätte stor lust att hoppa ner i små ojämnheter i vägen då. Om det gör det så slår det bara eftersom nåt missas i stötdämpar rörelsen.
I en bakhjuls driven bil märker man inte alls av denna effekt. Då den kanske släpper istället när bak vagnen inte kan dämpa ordentligt. Eller så är effekten mkt mindre på en bil med puttande drag kraft. Iaf så är det åt rätt riktning som upphängningen jobbar.
Har ni märkt nåt liknande?
Vad tror ni om min teori?
Dämparna på min celica är ej i nyskick ifs. Men ändå.
Iaf så är jag inte så van vid framhjuls drift. Men jag har märkt några små egenheter med konstruktionen.
Om man kör på en mindre 70väg som har mkt kurvor och är lite ojämn så har jag märkt iaf en tydlig grej.
Om det kommer en ganska skarp kurva typ 90graders men inte nödvändigt. Och man ger full gas i den. Precis efter ingången. Så slår det som in i h - vete i framvagnen vid minsta ojämnhet. Tar jag samma kurva i samma fart men ej går på fullt på gasen så är det borta.
Tror det är ytter hjulet som är boven men är inte säker.
Jag har funderat lite och kommit på en teori.
Om jag ger fullt gas och det går automatiskt till ytter hjulet enbart p.g.a kurva plus diff. Alltså det inre hjulet snurrar kortare. Och det yttre längre. Troligen läggs all effekt på ytter hjulet.
Och då spänns det fast lite . Typ det vill ju dra bilen frammåt och hjulet trycks frammåt i hjul hjulupphängningen och är lite spännt= det har inte så jätte stor lust att hoppa ner i små ojämnheter i vägen då. Om det gör det så slår det bara eftersom nåt missas i stötdämpar rörelsen.
I en bakhjuls driven bil märker man inte alls av denna effekt. Då den kanske släpper istället när bak vagnen inte kan dämpa ordentligt. Eller så är effekten mkt mindre på en bil med puttande drag kraft. Iaf så är det åt rätt riktning som upphängningen jobbar.
Har ni märkt nåt liknande?
Vad tror ni om min teori?
Dämparna på min celica är ej i nyskick ifs. Men ändå.