Sida 1 av 1
Co-halt st202
Postat: tor 05 mar 2015, 19:49:54
av Klimz91
Tja!! som rubriken lyder så har jag problem med co halt. Var på besiktningen igår och fick tvåor på co´n både på tomgång och vid 2500... andra värden var bra. Körde diagnostik nyss men fann inga fel.. Vet att det ska funka med etanol men vill helst ha en lösning som håller en aning längre

Någon som har några bra idéer?? =)
Re: Co-halt st202
Postat: fre 06 mar 2015, 10:27:21
av Fnys
En lösning som garanterat håller längre är om du byter motorolja och tändstift. Gärna oljefilter också.
Detta borde påverka co-halten framförallt

Re: Co-halt st202
Postat: fre 06 mar 2015, 12:50:49
av Glenn
Motoroljan brukar mest påverka HC, inte CO.
Men min spontana fråga är ju om bilen var ordentligt varmkörd ? dessa motorer ger usla värden innan katten är varm,
det räcker med att du sitter och väntar på din tur typ 10min för dne ska kallna, de flesta besiktningsmän vet om detta
och brukar varmköra bilen ifall värdena är dåliga, men ibland träffar man på nån planta som inte gör det.
Hur var övriga värden ? du skrev att dom är bra, betyder det att dom var inom gränsvärdena eller var dom mycket lägre som dom ska vara ?
Re: Co-halt st202
Postat: fre 06 mar 2015, 14:07:55
av Fnys
Glenn skrev:Motoroljan brukar mest påverka HC, inte CO.
Ja, men också bränsleblandningen och det var därför jag skrev att han skulle byta motorolja också.
Missade att du har en st202 och det kan säkert vara som glenn säger att katalysatorn kallnat. På min st182 så hade jag besiktningstid i december och det var
alltid att katten hann kallna innan det var dags för mätning av avgaserna. Varje gång så blev det 5-6 varv runt bilprovningens hus så jag känner igen varenda tegelsten som sitter i det där husets fyra väggar nu

Dock skulle jag ändå, innan nästa besiktning byta tändstift och inte bara chansa på att varmköra katten. Kolla även så gasspjället är rent och att det stänger helt samt kontrollera att bilen inte drar tjuvluft
Re: Co-halt st202
Postat: fre 06 mar 2015, 16:12:23
av Dale
Har haft några kärror med 3S-motorer och samtliga har fått åka runt efter bromsprovet för att värma katten annars har siffrorna spretat. Har inte spelat någon roll om det varit en gammal eller ny katt heller. Motorn verkar inte vara byggd för att torrgasa. Dom går fett utan belastning kan ju vara att det kyler katten.
Re: Co-halt st202
Postat: fre 06 mar 2015, 16:57:14
av tobo
Kolla också att motorn har rätt arbetstemperatur (termostat). Att tempgivaren till ECU:n är OK. Att det inte är något luftläckage före lambdasonden. Att luftfiltret inte är igentäppt.

Re: Co-halt st202
Postat: lör 07 mar 2015, 08:49:23
av Klimz91
Olja planerade jag byta efter besiktningen faktiskt(tidigare bytt juni förra året)

Det där med att varma upp motorn ordentligt fick jag lära mig på föregående besiktning så hade bra med värme innan jag kom dit, bilen var igång även i väntan på besiktningsgubbarna. (Men vid kall kat blir det ju väl så att alla värden är usla??) i mitt fall var det bara för fett med bränsle =)
Re: Co-halt st202
Postat: lör 07 mar 2015, 08:52:39
av Klimz91
Fnys skrev:Glenn skrev:Motoroljan brukar mest påverka HC, inte CO.
Ja, men också bränsleblandningen och det var därför jag skrev att han skulle byta motorolja också.
Dock skulle jag ändå, innan nästa besiktning byta tändstift och inte bara chansa på att varmköra katten. Kolla även så gasspjället är rent och att det stänger helt samt kontrollera att bilen inte drar tjuvluft
Tändstift var bytta förra året =) samt fördelarlock och övriga tändkomponenter =)
Re: Co-halt st202
Postat: lör 07 mar 2015, 08:56:06
av Klimz91
Hur var övriga värden ? du skrev att dom är bra, betyder det att dom var inom gränsvärdena eller var dom mycket lägre som dom ska vara ?[/quote]
Ja dom är inom gränsvärden. Själva COn står på 0.5(0.3 på både tomgång och vid varvning
Re: Co-halt st202
Postat: lör 02 maj 2015, 15:58:22
av Prius
På den här sidan kan man få reda på vad som orsakar fel på avgasvärderna.
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola