Lossa bromstrummor Avensis -99

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Petrus
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Sundsvall

Lossa bromstrummor Avensis -99

Inlägg av Petrus »

Hej!
Jag ska lossa bromstrumman på höger sida (bak) på min Avensis-99, men när jag lossar hjulet sitter där en knepig låsbult?
På bilden sitter hjulet monterat igen men som ni ser är det en "ihålig" bult i mitten med 2 invändiga klackar (inringade).
Jag försökte knacka på den så att den lossar men den sitter som berg, vad heter grejen och finns nått verktyg för att skruva loss den.
Är den vänster eller högergängad när den sitter på höger sida?
20150407_4.jpg
20150407_4.jpg (184.31 KiB) Visad 2248 gånger
Petrus

Re: Lossa bromstrummor Avensis -99

Inlägg av Petrus »

OK kan svara på frågan själv, det visade sig att trumman satt fast med en låsring, det vara bara att pilla bort låsringen.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Jag tänkte säga att jag inte tror den sitter fast så, men jag vågade inte riktigt, för jag kom på att det inte var handbromsen utan en riktig trumbroms, men det var ju bra att du klurade ut det själv. :)
Petrus

Inlägg av Petrus »

Ska väl uppdatera igen, "låsringen" visade sig vara en styrring som egentligen ska sitta inuti lättmetallfälgen till sommardäcket, men den hade lossnat och satt fast runt navet. Detta medförde att vinterdäcket (som sitter på plåtfälg) inte satt riktigt rakt och orsakade lite vibrationer i bakvagnen. Skönt att få det mysteriet löst i alla fall.
Skriv svar