Sida 1 av 1

corolla kamremshaveri

Postat: lör 11 apr 2015, 11:37:49
av Segerkarl
Hej alla, jag har precis köpt en corolla 1995 med 1.3 liters 16Ventilsmotorn, jag han 4 mil sen gick kamrems av, jag har sökt och hittar olika svar, klarar min motor det, är det någon som vet med säkerhet hur det är, Mvh.mattias

Re: corolla kamremshaveri

Postat: lör 11 apr 2015, 14:52:04
av Dale
Oftast så klarar motorn ett kamremsbrott. Beror iofs lite på om motorn gick på högvarv och lite sånt.

Re: corolla kamremshaveri

Postat: lör 11 apr 2015, 15:13:20
av Segerkarl
Bara hoppas då, nä jag låg i jämn gas i 90 på väg till jobbet.

Re: corolla kamremshaveri

Postat: lör 11 apr 2015, 15:53:13
av PierreW
Det sägs att den enda motorn som inte klarar ett kamremsbrott är 1,3an i Starlet, alltså 12ventilaren. 4E-FE som har 16v ska klara sig sägs det.
Rembyte på en sån gör man på under en timme, så bör inte bli nån vidare dyr historia om nu motorn klarat sig.

Re: corolla kamremshaveri

Postat: lör 11 apr 2015, 16:31:34
av Segerkarl
Ja hoppas det, nån som vet hur vev och topp ska ställas in? I vilket fall så kommer jag lägga in facit när jag vet säkert.

Re: corolla kamremshaveri

Postat: lör 11 apr 2015, 18:25:17
av Segerkarl
Och en sak till, hur kontrollerar jag om ventilerna har klarat sig enklast, ser man om man lyfter ventilkåpan.

Re: corolla kamremshaveri

Postat: lör 11 apr 2015, 20:47:41
av Segerkarl
Tack, tack, märkningar hittade jag, fick bygga mig en avdragare för inre remskivan, men bäst av allt, min 1.3 16v har inte krökt ventilerna.

Re: corolla kamremshaveri

Postat: lör 11 apr 2015, 21:29:54
av cheetah1
Du bör ha märkt det när remmen gick av tycker jag, stannade den bara utan dramatik var det nog ingen större fara, sa det "KABOM" så var det kanske lite värre.

I princip alla av Toyotas bensinare är "non-interference", dvs ventilerna tar inte i. Om motorn däremot är trimmad (planad, högre ventillyft etc) kan det vara knivigt, liksom om den gick på väldigt högt varv (vevstakarna sträcker sig en aning).

Med tanke på hur det kan se ut efter ett haveri, tänk svampodling i kolvtopparna, stora hål i kolvarna, med mera, så bör det synas bara man lyfter av ventilkåpan. Skulle tro att det slår sönder kamaxlar, vippor, överfall och hela kittet.

Pappa hade ett haveri på en gammal Corolla (betydligt äldre än din) en gång för länge sen, har han berättat, och han drog bara rätt vev- och kamaxlar och hängde på en ny rem, så var det bara att tuta och köra igen.

Jag har sett en kolv där ventilen brutits rakt av, snyggt och prydligt, ramlat ner i cylindern, vänt sig uppochned, och när kolven kom uppfarandes nästa gång, parkerat sig ännu snyggare och prydligare i kolven som ett tjusigt vattentorn i miniatyr. Intressant nog var det enda skadan på hela motorn, så ny kolv, ventil och kamrem, sen gick den motorn igen.

Lycka till, och hoppas du får många fina mil till i din Corolla. Svenskt rekord ligger på en bra bit över 100000 mil med en sån. :)

Re: corolla kamremshaveri

Postat: sön 12 apr 2015, 00:35:22
av Glenn
Jag har sett motorer med krökta ventilskaft efter kamremsbrott, men det beror ju helt på.

En bekant köpte en gång i tiden nån ganska ny bil med kamremsbrott som var känd för att göra ventilsallad, tror det var en alfa, ägarne hade fått ett herrejössespris av verkstan för motorrenovering, och sålde istället bilen billigt, han köpte bilen och var beredd på att behöva renovera ordentligt, men efter att ha lyft toppen (topparna tror jag till och med dte avr, V6 ?) kunde han konsatera att remmen gått av vid exakt rätt tillfälle och inget var trasigt. ..Det blev en fin billig bil i slutändan :)

F.ö sägs det att 3S-motorn utan turbo vid extrem otur ska kunna paja ventilerna, men det där har diskuterats förut huruvida det stämmer, det finns folk som råkat ut för det, men det kan ju ha varit med planade toppar.