Har aukt. verkstad rätt om moment på tändstiften? Celica G7
Postat: fre 24 apr 2015, 12:30:13
Hej!
Nu är det ju dags för vårstädning av våra ögonstenar och Celican skulle få lite kärlek efter den tråkiga vintern.
Stiften skulle bytas enligt servicerekommendationer och efter att ha läst lite skräckhistorier om spruckna gängor och för löst åtdragna stift som inte är gastäta så tänkte jag att jag för första gången någonsin skulle använda mig av en momentnyckel vid åtdragningen.
Internet gav mig för motstridiga resultat så jag ringde till den lokala Toyota-ÅF och verkstaden för att fråga om momentet.
Svaret blev att "Det finns inget moment, vi drar för hand tills det tar stopp, då drar vi ett kvarts varv till med hylsan".
Ok, det fungerar kanske i de flesta fall och jag hade väl väntat mig ett sådant svar på Achmeds Auto eller Bosses Bil, men fan inte av en auktoriserad Toyota-verkstad. Klart som fan att det finns ett angivet moment!
Finns det någon som vet vilket moment det ska vara?
Hur stora kan toleranserna egentligen vara, jag menar om man har klena nypor så kommer stiftet ta stopp tidigare och inte dras lika hårt. Har man smednypor så kommer det att dras betydligt hårdare.. Ja ni förstår.
Vad säger detta om seriositeten hos verkstaden?
Modellen är Celica G7, 2000 års modell, motor 1ZZFE, 1.8l 16 ventilare.
Nu är det ju dags för vårstädning av våra ögonstenar och Celican skulle få lite kärlek efter den tråkiga vintern.
Stiften skulle bytas enligt servicerekommendationer och efter att ha läst lite skräckhistorier om spruckna gängor och för löst åtdragna stift som inte är gastäta så tänkte jag att jag för första gången någonsin skulle använda mig av en momentnyckel vid åtdragningen.
Internet gav mig för motstridiga resultat så jag ringde till den lokala Toyota-ÅF och verkstaden för att fråga om momentet.
Svaret blev att "Det finns inget moment, vi drar för hand tills det tar stopp, då drar vi ett kvarts varv till med hylsan".
Ok, det fungerar kanske i de flesta fall och jag hade väl väntat mig ett sådant svar på Achmeds Auto eller Bosses Bil, men fan inte av en auktoriserad Toyota-verkstad. Klart som fan att det finns ett angivet moment!
Finns det någon som vet vilket moment det ska vara?
Hur stora kan toleranserna egentligen vara, jag menar om man har klena nypor så kommer stiftet ta stopp tidigare och inte dras lika hårt. Har man smednypor så kommer det att dras betydligt hårdare.. Ja ni förstår.
Vad säger detta om seriositeten hos verkstaden?
Modellen är Celica G7, 2000 års modell, motor 1ZZFE, 1.8l 16 ventilare.