Sida 1 av 2

98 Corolla ABS felkod 13, hjälp

Postat: tis 05 maj 2015, 00:10:35
av Esaus
Hej!
Har en corolla årsm. 98 som stått i ca 3 år. Den tillhörde min mosters särbo som gick bort förra året och skulle vilja fixa den. Det är en corolla liftback, 1.6, 4A-FE. Bland alla fel som den har så har den lysande abs lampan varit den svåraste att åtgärda. Skulle behöva hjälp med att åtgärda felet.

Har satt ett gem mellan kontakten i diagnosuttaget och drog jumpern som satt i ett par andra och fick felkod 13 med beskrivning - Open relay circuit, check harness, wiring connector etc.

Har testat att pumpa bromsarna 8 gånger under 5 sekunder och det har inte raderat felkoden. Finns det andra sätt att radera koderna?

Har inte haft någon bra tur med att hitta andra som haft samma fel och hur de gått tillväga för att felsöka för denna bilen. Har hittat hur man felsöker för nyare bilar men de har lite annorlunda vilket inte varit till stor hjälp. Har försökt på ett engelsktalande forum men det har inte varit till stor hjälp än.

Ville börja med att utesluta kabelbrott och fel i reläerna innan jag börjar slita o abs moduler eller styrenheter.
Började med att felsöka de två reläerna som går till abs modulen. Är en svart med 4 kontakter (abs motor) och en grön (abs solenoid) som har flera kontakter. Båda verkar funka som de ska. Har mätt och applicerat 12V. Har uteslutit en del kablar för att begränsa kabelbrott. Har mätt över reläerna när jag har igång tändningen. Den gröna klickar när ström går igenom, sen är den i öppet läge och kretsen för abs lampan är igång. Får 0.3 V över de pinnarna som går mellan abs lampan och jord. Den klickar 12V en kort stund innan den stannar i öppet läge igen. Den svarta klickar ej och ström går ej igenom spolen till relän. Har kollat den delade kabeln mellan abs solenoid relän och motor relän och den har kontinuitet. De båda får 12v fram till spolen på båda. Felet verkar ligga mellan den rödsvarta kabeln mellan motor relän och abs styrenheten. Har för övrigt bytt reläerna eftersom jag råkade hitta 2 begagnade billigt så tänkte testa ifall att, gjorde ingen skillnad.

Problemet är nu att jag har kollat på abs modulen i bilen. Enligt haynes manualen jag har så står det att abs modulen och styrenheten är en enhet. Men min verkar inte vara likadan. Min abs modul har 2 kontakter som går till den med 4 eller 5 kablar i den ena och 8 i den andra. När jag kollar i kopplingschemat så har den ena de 8 kablarna och den andra 5 kablar som schemat visar. Har inte lyckats hitta hur kabeln går från relän till abs modulen.

Vad jag undrar är om det finns en abs styrenhet någon annanstans i bilen? Har inte kunnat hitta mycket information om var de kan finnas på en corolla e110 liftback. Skulle uppskatta all hjälp jag kan få av någon som vet vad jag kan göra.

Bifogar kopplingsschema och bild på abs modulen jag har

Haynes kopplingschemat som jag har.


Har en sådan abs modul:

Re: 98 Corolla ABS felkod 13, hjälp

Postat: tis 05 maj 2015, 14:09:05
av cheetah1
På min Camry -88, som iofs är betydligt äldre och annorlunda urformad, så satt burken under hatthyllan, av alla ställen.

Re: 98 Corolla ABS felkod 13, hjälp

Postat: tis 05 maj 2015, 20:09:50
av Esaus
cheetah1 skrev:På min Camry -88, som iofs är betydligt äldre och annorlunda urformad, så satt burken under hatthyllan, av alla ställen.
Hittade detta om just camrys på en annan sida:
· On 1988 to 1991 Camrys with optional ABS, you’ll find a Nippondenso system built under Bosch license. The ABS actuator is located in the right front area of the engine compartment, and the ABS computer is located in the trunk under the rear deck.
· Starting in 1992, Toyota also began installing Bosch ABS systems in some of its Camrys. As a rule, Camrys assembled in Japan will have a Nippondenso ABS system, while those assembled in Kentucky will have a Bosch ABS system. Functionally, both systems work the same, but the actuators are not interchangeable. Also, the Bosch system has the computer mounted right on the actuator.
· In 1992, the location of the ABS computer for the Nippondenso systems was also moved to under the right kick panel inside the passenger compartment.
· In 1997, Toyota went to the next generation ABS system and began using the more compact Bosch 5.3 ABS in the U.S.-built Camrys and a Nippondenso 5.3 system for those made in Japan. But if a Camry was equipped with both ABS and traction control, it was always a Japanese-made model and got the Nippondenso ABS system.

Lite kul information. Ska dock titta där också hehe. Ska byta bromsar i fram först. Började ösa ner mitt under arbetet så blev genomblöt. Ska fortsätta imorgon om vädret tillåter.

Re: 98 Corolla ABS felkod 13, hjälp

Postat: ons 06 maj 2015, 00:18:52
av Glenn
Har du frösökt hitta kapitlet från original verkstadsmanual till just din bil ? jag lyckades hitta det till min ST202 när jag ahde ABS-strul, och jag minns att det stod ganska detaljerat hur och i vilken ordning man skulle felsöka när det var andra felkoder, själv hade jag ju problem med en sensor, betydligt enklare att felsöka och åtgärda.

Re: 98 Corolla ABS felkod 13, hjälp

Postat: ons 06 maj 2015, 19:25:52
av Esaus
Jag har inte lyckats hitta till min bil. Har hittat till andra årsmodeller men ingen hel manual. Var kan jag hitta sånna?

Re: 98 Corolla ABS felkod 13, hjälp

Postat: lör 09 maj 2015, 01:35:08
av Esaus
Hittade en verkstads manual till en corolla sedan från 97. Verkar va ungefär likadant. Där stod det att abs ecun ska finnas över säkringarna under instrumentbrädan på förarsidan. Ska ta en titt i helgen och se om jag hittar något. Har redan kollat panelerna vid fötterna vid dörren på båda sidor. Hittade bara reläer och kontakter.

Re: 98 Corolla ABS felkod 13, hjälp

Postat: lör 09 maj 2015, 19:29:25
av Esaus
Har nu hittat ecun till corollan. Den var bakom säkringarna under instrumentbrädan på förarsidan. Fick ligga halft upp och nervänd för att kunna greja med den.

Testade den rödsvarta kabeln som går till motor relän. Den hade kontinuitet! Testade även den andra kabeln till den andra relän och samma där. Testade sedan att kabeln till pumpmotorn MT i diagrammet och den var hel. Sedan satte jag i nyckeln och kollade om det kom ström till ecun. Den fick 12V. Så förmodligen så är det abs styrenheten som är trasig så jag tog ur den.

Frågan är behöver abs styrenheten omprogrammeras om jag sätter i en begagnad? Eller är det bara att koppla i en och köra och allt funkar?

ABS styrenheten har koderna:
FFL, abs toyota 12V japan. 89540-12410. På metallhöljet intill kontakten står det GJ03A som förmodligen är nån identifiering för denna abs ecun.

Re: 98 Corolla ABS felkod 13, hjälp

Postat: lör 09 maj 2015, 21:15:07
av Glenn
Jag har ytterst svårt att tro att den ska vara matchad mot bilen eller behöva giftas in på en 98'a, borde bara vara att plugga in och se glad ut.

Verkar hyfsat billiga på ebay också, typ 350:- inkl frakt från tyskland..

en ur högen: http://www.ebay.com/itm/Toyota-Corolla- ... 51abb98ad5

Re: 98 Corolla ABS felkod 13, hjälp

Postat: lör 09 maj 2015, 21:21:23
av cheetah1
Var CAN-bus ens påtänkt 1998?

Edit: Det var det visst, språket uppfanns redan 83, men implementerades inte förrän inne på 2000-talet.

Re: 98 Corolla ABS felkod 13, hjälp

Postat: lör 09 maj 2015, 23:19:55
av Esaus
Det finns ett uttag för en kontakt vid undersidan av ratten som det inte finns någon canbus kontakt i. Tror de amerikanske modellerna hade det då. Kan va att det inte var påtvingat i europa än.

Jo har kollat på ebay, finns till bra priser i tyskland. Kollade på bildelsbasen och det fanns en för 500 kr i stan. Ville avvakta om jag behöver göra en reset innan jag köper en och kopplar in och märker att det inte funkar. Lite roligt hur priserna varierar från nästan 2000 kr till 500 kr för samma komponent.