Sida 1 av 1
Olika sätt att ta ur en maskin på st162?
Postat: ons 22 jul 2009, 23:51:32
av Johannes Rydberg
Hej . skulle vilja ha lite olika tips på vad ni tycker är lättast hur man tar ur maskin på st 162 m.m.
behålls växellådan?
behålls insuget ,grenrör, m.m kvar,?
kan man vinkla upp motorn på nåt lätt sätt om man vill greja med insuget tex?.
byta växel låda vilket sätt är lättast. ?
sänka ner ena sidan på motorn? behövs det?
m.m
Re: Olika sätt att ta ur en maskin på st162?
Postat: lör 25 jul 2009, 02:04:48
av Dannefrokt
De gånger jag gjort det så har jag pallat upp bilen riktigt högt i framänden, sedan lossat motorfästena på varje sida om motorn och tagit loss kablaget från bilen och låter kabelhärva följa med motor ur. Jag tog ur motor med växellåda å hela skiten, enklast så tyckte jag.
Grenrör kan man ju låta sitta kvar men resten av avgaset lär ju väck, balken som främre och bakre motorfästena sitter i kan man låta följa med motorn å bara lossa den från bilen.
Inga större konstigheter, bara lossa allt som håller motorn kvar i bilen, växellänkage, servoslangar, kabelhärva å sånt, motorn sänker man då ner och drar ut den under bilen.
Re: Olika sätt att ta ur en maskin på st162?
Postat: sön 26 jul 2009, 00:04:11
av Johannes Rydberg
jaha man tar alltså ur den underifrån? det kanske är det bästa, har misstänkt att det skulle kunna vara bra.
tusen tack för tipset.

Re: Olika sätt att ta ur en maskin på st162?
Postat: sön 26 jul 2009, 00:52:51
av Bezt
Går att ta uppåt också, jag gjorde det iaf med biltema motorlyft. Men det är tajt.
Re: Olika sätt att ta ur en maskin på st162?
Postat: tis 28 jul 2009, 00:10:44
av Zeus
Detta var ett tag sen, men jag minns ändå hur jag brukade göra för att ta ur motorn.
1. Lossa allt som sitter lättåtkomligt runt omkring motorn, t ex generator, grenrör, batteri, insugsrör.
2. Töm ur vätskor, olja, kylvatten, servoolja.
3. Lossa drivaxlar, balkar underifrån. växellänkage ovanifrån som man kommer åt när luftinsug och annat är bortplockat. Angående kabelhärvan brukade jag ta loss alla anslutningar på motorn och låta den sitta kvar i bilen, men det är troligen lättare att lossa härvan inne vid ECU:n bakom stereon och föra ut hela härvan genom hålet i torpedväggen på höger sida.
4. När det mesta som man kommer åt med skaplig lätthet är borttaget kan man sänka ner motor och låda till marken och dra ut allt under bilens framände. Anledningen att jag tar bort mycket omkringkomponenter är för att få motor + låda mer lättmanövrerat när man ska sänka ner hela paketet.
Re: Olika sätt att ta ur en maskin på st162?
Postat: tis 28 jul 2009, 22:57:54
av Johannes Rydberg
Zeus skrev:Detta var ett tag sen, men jag minns ändå hur jag brukade göra för att ta ur motorn.
1. Lossa allt som sitter lättåtkomligt runt omkring motorn, t ex generator, grenrör, batteri, insugsrör.
2. Töm ur vätskor, olja, kylvatten, servoolja.
3. Lossa drivaxlar, balkar underifrån. växellänkage ovanifrån som man kommer åt när luftinsug och annat är bortplockat. Angående kabelhärvan brukade jag ta loss alla anslutningar på motorn och låta den sitta kvar i bilen, men det är troligen lättare att lossa härvan inne vid ECU:n bakom stereon och föra ut hela härvan genom hålet i torpedväggen på höger sida.
4. När det mesta som man kommer åt med skaplig lätthet är borttaget kan man sänka ner motor och låda till marken och dra ut allt under bilens framände. Anledningen att jag tar bort mycket omkringkomponenter är för att få motor + låda mer lättmanövrerat när man ska sänka ner hela paketet.
grymt värdefull info.. jag funderar på att ta ur maskin. hela min gamla celica skall renoveras. och maskin behöver stålis och massa andra grejer inför turbo konventering.