Hej,
Har varit i Tyskland och kört på Autobahn och efter 3-4 timmars hård körning i ca 150-160 km/t (4000-4500 rpm) med min Avensis 1.8 från 2001 så började motorlampan blinka. Jag stannade ganska direkt till och stängde av motorn och väntade i 10min. Körde sedan 2 timmar i 110 km/t och då utan problem med den gula varningslampan.
Kan den hårda körningen ha orsakat detta och kan det vara någn sensor eller katalysator som har börjat gå sönder?
(bilen drar ganska mycket olja (1-1,5%), pga fabrikationsfel som aldrig blivit åtgärdat) Kan det ha kloggat igen någon sensor?
Tack
Ralle
Motorlampan lyser Avensis 1.8 2001
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Motorlampan lyser Avensis 1.8 2001
Hej!
Det finns flera hundra olika felkoder som kan tända motorlampan, så det är svårt att säga vad som kan tänkas ha orsakat detta. Du behöver få felkoden avläst, antingen av en verkstad, hos någon som har en läsare, eller med en egen läsare (förslagsvis med app till mobilen).
Blinkande motorlampa begränsar urvalet av fel en aning, då detta innebär att den går i Limp Home-läge, dvs ett läge där den går trots det indikerade felet, men den går med begränsad funktion, är det exempelvis en sensor som inte fungerar kan den gå efter en förutbestämd tabell med värden, och liknande. Det faktum att den försvann efter en omstart gör det mest troligt till något sensorfel, eftersom andra fel, såsom felaktig tändspole eller liknande, inte försvinner bara för att man stänger av den en stund.
Vill du skaffa en egen läsare finns det till en billig peng på tillexempel Kjell & Co: http://www.kjell.com/Sok?query=obd2
Dessa är begränsade till att läsa av och nollställa felkoder och freeze frame-data (vilken läge bilen var i vid felkodens uppträdande) samt nollställa dessa. Toyotas egen maskin kan även gå in och ändra inställningar samt uppgradera programvaran, men den kostar också 100 gånger mer och kan bara köpas av auktoriserade verkstäder, så ja...
Det finns flera hundra olika felkoder som kan tända motorlampan, så det är svårt att säga vad som kan tänkas ha orsakat detta. Du behöver få felkoden avläst, antingen av en verkstad, hos någon som har en läsare, eller med en egen läsare (förslagsvis med app till mobilen).
Blinkande motorlampa begränsar urvalet av fel en aning, då detta innebär att den går i Limp Home-läge, dvs ett läge där den går trots det indikerade felet, men den går med begränsad funktion, är det exempelvis en sensor som inte fungerar kan den gå efter en förutbestämd tabell med värden, och liknande. Det faktum att den försvann efter en omstart gör det mest troligt till något sensorfel, eftersom andra fel, såsom felaktig tändspole eller liknande, inte försvinner bara för att man stänger av den en stund.
Vill du skaffa en egen läsare finns det till en billig peng på tillexempel Kjell & Co: http://www.kjell.com/Sok?query=obd2
Dessa är begränsade till att läsa av och nollställa felkoder och freeze frame-data (vilken läge bilen var i vid felkodens uppträdande) samt nollställa dessa. Toyotas egen maskin kan även gå in och ändra inställningar samt uppgradera programvaran, men den kostar också 100 gånger mer och kan bara köpas av auktoriserade verkstäder, så ja...
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Nu vet jag inte om 150-160 är att kalssa som hård körning ? ..men i manualen till min gamla saab så stod det faktiskt att blinkande motorlampa under körning kunde uppkomma under långvarig hård körning, typ autobahn, och betydde då något i stil med att "motorns effekt har tillfälloigt begränsats"
Det uppstod dock inte när jag låg och matchade 150+ i flera timmar på just autobahn, jag tror dom menade betydligt snababre på saaben iaf.
Det uppstod dock inte när jag låg och matchade 150+ i flera timmar på just autobahn, jag tror dom menade betydligt snababre på saaben iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Just det, nu när du säger det, det låter inte helt obekant. Undrar om inte det är för turbobilar mest, dock? Men det ringer helt klart nån klocka när du säger det.