Sida 1 av 1

Vad händer om man har för stor turbo?

Postat: fre 24 jul 2009, 22:05:32
av Johannes Rydberg
Är på g att kolla runt lite efter nåt lämpligt turbo agg till mitt turbo projekt. skall turbo konventera turbo min st162. effekten jag vill ha är under 300hk. ca 250hk. men vad händer om man har en turbo som är god för tex 600hk. eller 400hk.

hittar många trevliga nya billiga agg. tex kkk29

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Postat: lör 25 jul 2009, 01:09:57
av Pipedreams
Det kommer resultera i sent laddtryck. En turbo anpassad för ca600hk kan man räkna med att den ger ordentligt laddtryck uppåt 4500rpm på en 2liters motor, men om du hittar en turbo dimensionerad för upp till 300hk kan du se fullt laddtryck runt 2500rpm vilket ger en mycket trevligare "gatmotor"

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Postat: lör 25 jul 2009, 14:40:01
av PierreW
Johannes Rydberg skrev:Är på g att kolla runt lite efter nåt lämpligt turbo agg till mitt turbo projekt. skall turbo konventera turbo min st162. effekten jag vill ha är under 300hk. ca 250hk. men vad händer om man har en turbo som är god för tex 600hk. eller 400hk.

hittar många trevliga nya billiga agg. tex kkk29
Mitsubishi aggregaten som sitter i Volvo o Saab är prisvärda och hållbara. Du bör kunna plocka ut 300hk med ett 16T agg och ändå har körbarhet och laddtryck på låga varv. Det går lätt att ladda runt 1,2bar med en sån utan att de bottnar o pumpar varmluft. Här ett 16T med 1bars på polarens 2,3liters volvo ;) http://www.youtube.com/watch?v=-cuu8Da_3fE&fmt=18

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Postat: sön 26 jul 2009, 00:13:41
av Johannes Rydberg
men hur gör jag med flänsarna? jag har ett xs power grenrör från st185 och jag tror det är t 3fläns på den. vad är det på 16t ? finns det adaptrar då eller?

hade ju varit underbart att få fullt ladd redan vid 2500rpm. men då kanske växellådan ger sej fortare`? jag kanske skulle haft en kkk24 den är väl god för 380hk eller nåt. då har man lite o växa i och växellådan sparas eftersom laddet kommer sent och kanske mjukare??

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Postat: sön 26 jul 2009, 15:21:41
av Impreza
Johannes Rydberg skrev:men hur gör jag med flänsarna? jag har ett xs power grenrör från st185 och jag tror det är t 3fläns på den. vad är det på 16t ? finns det adaptrar då eller?

hade ju varit underbart att få fullt ladd redan vid 2500rpm. men då kanske växellådan ger sej fortare`? jag kanske skulle haft en kkk24 den är väl god för 380hk eller nåt. då har man lite o växa i och växellådan sparas eftersom laddet kommer sent och kanske mjukare??
Är du helt hundra på att det är t3 fläns på den ? för jag har aldrig sätt nått grenrör till toyota som har t3 fläns bara t4 eller original toyota fläns.
har du original toyotafläns e ju de bästa o skaffa en ct26 eller liknande då dem passar bolt on. Men e de som du säger t3 fläns e ju kkk24 och 26 dem bästa valet.
Mitsubishi har en knepig anslutning mot grenröret så de kan bli lite modifikationer o få dit det men som sagt dessa agg e väldigt små o smidiga samtidigt som de klarar av endel.
Har du därimot t4 fläns så finns de en uppsjö turbos på ebay som passar som är billiga tex t04 av mindre variant som mikael_st på klubben kör med i sin 3sgte vilket jag upplever som en helt ok turbo i både spool o effekt .
Iaf dem gånger ja testat den och åkt med.

MVH Dennis

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Postat: sön 26 jul 2009, 20:20:57
av Johannes Rydberg
det kanske är t4 fläns. hur vet man det?

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Postat: sön 26 jul 2009, 21:59:45
av Impreza
Johannes Rydberg skrev:det kanske är t4 fläns. hur vet man det?
T3 är mycket mindre och oftast med twinentry (dubbla ingångar)
T4 e mycket större o finns som både enkel ingång och dubbel ingång. Ingångarna e mer kantiga i inloppet medans T3 twinentry ser mer "ägg" formade ut.

T3 = http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=0

T4 = http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=156

Toyota fläns original : http://www.gpopshop.com/ct26webDE.jpg

MVH Dennis

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Postat: mån 27 jul 2009, 08:21:02
av Johannes Rydberg
tack det skall jag kolla upp. Grymt bra med länkarna.

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Postat: ons 29 jul 2009, 09:02:11
av mIkAeL
Vi har adapterplattor som du kan bulta i original grenröret och så får du välja vilken fläns du vill ha i andra änden. PMa vid intresse :P

Re: Vad händer om man har för stor turbo?

Postat: tor 30 jul 2009, 22:47:33
av Johannes Rydberg
skit bra . skall kolla upp vad det är för fläns .