Celica st205 - Motorn dör tvärt efter ~20 sekunder
Postat: sön 27 sep 2015, 22:18:55
Helgens historia, då problemet började:
Åkte ned till Gatebil, Mantorp för att delta i evenemanget hela Helgen...
Lördag:
På väg ner, från Sthlm-Mantorp så helt plötsligt, utan förvarningar dör motorn tvärt mitt på E4 strax innan Norrköping.
Medans jag fortfarande rullade på motorvägen så startade jag motorn och den gick fint i ung. 10 sekunder till och sen dog den igen och jag stannar längs vägrenen. Står där i ung. 10 min och försöker leta fel i motorutrymmet utan lycka.
Kör därefter vidare mot Mantorp. Får ung. 3-4 misständningar till på motorvägen men inte så att motorn dör.
Senare efter dagens evenemang på Mantorp så åker jag 4 mil till Linköping för att sova hos en kompis. Inga problem med motorn dit och inte heller på vägen tillbaka till Mantorp morgonen efter.
Söndag:
Efter dagens evenemang så tänkte jag starta upp den och varmköra den innan färd hem mot Sthlm. ung. 20 sekunder efter uppstart så dör motorn tvärt igen. Provar starta motorn igen och det tar ung. samma tid, sen dör den tvärt igen.
Tredje gången jag startar den så kör jag iväg direkt och hela resan till Stockholm sker problemfritt! Åker in på en tvättstation för att tvätta av den 500 meter från garaget och efter det så dör motorn (som på filmen) hela vägen hem. Spelar ingen roll om den står på tomgång eller om jag varvar så dör den nästan exakt efter ~20 sekunder.
(Spänningslampa ansluten till Fp (fuel pump) i diagnosuttaget:
Har även kopplat upp en OBD-läsare som visar olika värden och temperaturer för bilen. Är det någon som ser något som inte stämmer och som kanske kan vara till hjälp i felsökningen?
Motorn dör vid "1:45" och "3:33"
Motorn dör vid "1:53"
Åkte ned till Gatebil, Mantorp för att delta i evenemanget hela Helgen...
Lördag:
På väg ner, från Sthlm-Mantorp så helt plötsligt, utan förvarningar dör motorn tvärt mitt på E4 strax innan Norrköping.
Medans jag fortfarande rullade på motorvägen så startade jag motorn och den gick fint i ung. 10 sekunder till och sen dog den igen och jag stannar längs vägrenen. Står där i ung. 10 min och försöker leta fel i motorutrymmet utan lycka.
Kör därefter vidare mot Mantorp. Får ung. 3-4 misständningar till på motorvägen men inte så att motorn dör.
Senare efter dagens evenemang på Mantorp så åker jag 4 mil till Linköping för att sova hos en kompis. Inga problem med motorn dit och inte heller på vägen tillbaka till Mantorp morgonen efter.
Söndag:
Efter dagens evenemang så tänkte jag starta upp den och varmköra den innan färd hem mot Sthlm. ung. 20 sekunder efter uppstart så dör motorn tvärt igen. Provar starta motorn igen och det tar ung. samma tid, sen dör den tvärt igen.
Tredje gången jag startar den så kör jag iväg direkt och hela resan till Stockholm sker problemfritt! Åker in på en tvättstation för att tvätta av den 500 meter från garaget och efter det så dör motorn (som på filmen) hela vägen hem. Spelar ingen roll om den står på tomgång eller om jag varvar så dör den nästan exakt efter ~20 sekunder.
- INGA felkoder.
- Bilen/bilnyckeln har ingen immobilizer.
- Alla säkringar är hela.
- Motståndet är helt
- Den dolda switchen som jag hade i kupén för bränslepumpen är förbikopplad och kabeln (blå-svart) går hel.
(Spänningslampa ansluten till Fp (fuel pump) i diagnosuttaget:
Har även kopplat upp en OBD-läsare som visar olika värden och temperaturer för bilen. Är det någon som ser något som inte stämmer och som kanske kan vara till hjälp i felsökningen?
Motorn dör vid "1:45" och "3:33"
Motorn dör vid "1:53"