Avensis 2.0 -04, kraftlös och låga varvmätarväden - P4030
Postat: mån 12 okt 2015, 16:13:54
Hej!
Har nyligen köpt en Avensis 2.0 -04 med ca 26000 mil på sig. Gick bra förutom att jag möjligtvis då och då upplevde viss kraftlös acceleration på vissa växlar från ca 1200-2000 varv. Sambon körde bilen längs motorväg varpå motorlampan började lysa. Hemma testade jag med felkodsläsare och fick fram felkod P4030 som tydligen betyder "Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2)". Har läst på forum om detta och vissa menar att det kan vara sensorn i luftmassemätaren, andra menade på att det var katalysatorn, någon annan var inne på fel i motorblocket (läckage etc). Buden var många.
Därför vänder jag mig till er för att se om någon kan hjälpa mig att hitta det faktiska felet i mitt fall och tips på hur jag kan åtgärda detta. Någon skrev att det nästan alltid är katalysatorn men som ni säkert vet är den inte helt billig och därför vill jag gärna säkerställa att det faktiskt är felet i såna fall.
Jag är endast en glad amatör och kan bara det som jag behövt lära mig via olika reparationer genom åren, dock envis som få så jag är villig att testa det mesta. Så länge det inte är värre än att byta ett pressat hjullaget på en Audi utan hydraulik - även om jag fick till det till slut också
Tacksam för alla svar!
Med vänliga hälsningar,
Henrik
Har nyligen köpt en Avensis 2.0 -04 med ca 26000 mil på sig. Gick bra förutom att jag möjligtvis då och då upplevde viss kraftlös acceleration på vissa växlar från ca 1200-2000 varv. Sambon körde bilen längs motorväg varpå motorlampan började lysa. Hemma testade jag med felkodsläsare och fick fram felkod P4030 som tydligen betyder "Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2)". Har läst på forum om detta och vissa menar att det kan vara sensorn i luftmassemätaren, andra menade på att det var katalysatorn, någon annan var inne på fel i motorblocket (läckage etc). Buden var många.
Därför vänder jag mig till er för att se om någon kan hjälpa mig att hitta det faktiska felet i mitt fall och tips på hur jag kan åtgärda detta. Någon skrev att det nästan alltid är katalysatorn men som ni säkert vet är den inte helt billig och därför vill jag gärna säkerställa att det faktiskt är felet i såna fall.
Jag är endast en glad amatör och kan bara det som jag behövt lära mig via olika reparationer genom åren, dock envis som få så jag är villig att testa det mesta. Så länge det inte är värre än att byta ett pressat hjullaget på en Audi utan hydraulik - även om jag fick till det till slut också

Tacksam för alla svar!
Med vänliga hälsningar,
Henrik