Effekten är en funktion av vridmoment och varvtal har dieslar med motsvarande effekt högre vridmoment.
Effekten är alltid konstant, varvtal och vridmoment kan däremot bytas mot varandra genom att använda utväxling, det är precis soamma sak som när man pratar spänning och ström, effekten är konstant, men du kan växla ström mot spänning eller tvärt om genom att använda en trafo eller annan metod.
Du kan däremot aldrig växla dej till högre effekt, du har den motorn kan prestera, punkt slut.
Och efterssom både dieselbilar och bensinbilar använder sig av växellåda så är det bara effekten som är intressant, ja och vridkurvans utseende, men det brukar vara till ottomotorns fördel pga att det användbara varvtalsområdet är större (vilket i sin tur beror på rent fysiska egenskaper hos diresel som bränsle)
Idag har inte dieselmotorn något effekthandikapp gentemot bensinmotorn
Det har väl gått att bygga kraftfulla dieselmotorer ända sen Rudolf var med oss, men det är inte poängen, dieslar är mer lämpade för konstantvarvtalstillämpningar, eller i alla fall liknande applikationer där man kan skräddarsy uttaget efter fordonet i fråga, typ lastbilar.
Om din polare som du nämde innan har en klenare bensinmotor (lägre effekt) än din diesel så är det väl ganska självklart att han blev efter ? ..Om båda hade samma förutsättningar vad dte gäller vikt och effekt ska resultatet bli lika, det som kan ställa till det är isåfall klantig förare elelr eventuellt dåligt programmerad automatlåda.
vilket bland annat visas av att de snabbaste tävlingsbilarna på Le Mans i dag är dieseldrivna.
HOST HOST.. just DET beror ju iofs på något helt annat, nämligen att dieselbilar har en regelfördel som inte ottomotorer har, hade det gällt motsvarande regler för ottomotorer hade det nog inte sett ut så.
Dessutom är det ju lite talande att det är just lemans, och inte någon motorsport där man faktiskt inte mest ligger och kör på samma hastighet mest hela tiden.
..En annan anledning till audis dieselfablesse i lemans är ju att audi är ett VAG-företag, och den koncernen har ju länge hävdat dieselns fördelar, fördelar som tydligen var så svåra att bevisa i verkligheten att man var tvungen att fuska, vilket gjort att man nu fått tagit ENORMA förluster (monetära och förtroendemässiga) och till och med lagt ner stora delar av sin deiselsatsning (nästa generation av flaggskeppet phaeton som skulle blivit dieseldriven blir inte det nu tex.)