Celica GT4 Carlos Sainz

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Michael W »

Hej alla glada! Nej jag hade inte dött eller sålt bilen ;)

Det har dock inte hänt mycket med bilen alls sen jag skrev här senast. Märkte att jag inte skulle hinna eller ha råd att få ut bilen i sommras så jag tog det lugnt och inte stressa ihop något bara.
Har inhandlat lite saker under tiden dock, stol, turbo, arp till vevöverfallen, poly bussning till ena motorfästet och lite småpill på toyota.

Tanken är att få motorn ihopsatt ganska så snart, bara målat blocket än så länge :oops:

Vill bara ha ihop bilen nu så jag kan få den besad så man kan köra lite i vinter förhoppningsvis. Kolla så att motorn och allt lirar.
Sedan tar jag nog in den igen och börjar med karossen för att få på fälgarna till sommaren 2010.

Ska ner till garaget ikväll och se över hur jag ska göra med stolen jag köpt.
Boats n hoes
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av amby »

bara man få se bilen till sommaren så är jag nöjd!
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Michael W »

Haha jo till sommaren så SKA den vara ute på lite banträffar. Förhoppningsvis med 19" på.

Hur gör ni med rally/ sportstolar vid bes. ang bälteshållaren? Den sitter ju på stolen och man får väl inte modda bälten?

Sätter ni i org stol vid besiktning eller? Jag tänkte dra en göteborgare och sätta dit bälteshållaren på min nya stol och hoppas att bes gubbarna inte tänker på det.
Boats n hoes
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Dale »

Har du kvar orginalbältena är det ok.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Michael W »

Var och pillade lite med min topp igår. Bror putsade lite i kanalerna och vi försökte få till en bättre yta bland annat där det varit små jack i toppen. Jag slipade också in ventilerna, hann dock bara med avgas sidan. Var kul att lära sig att slipa in ventiler, inte varje dag man gör det :)

Nästa gång blir det att fortsätta med toppen och då slipa in ventilerna på insug sidan. Sedan påbörjas ihopsättning av topp och motor.

Knäppte några bilder igår som jag lägger upp imorgon.
Boats n hoes
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Michael W »

Jahopp, då har man gjort klart insug-sidan med in slipning av ventilerna. så nu väntar toppen på att få sättas ihop med nya tätningar etc.

Har inhandlat spacer till mina fälgar så att så fort jag får hem dom så åker jag iväg med dom och en fälg och muttrana så ska det göras lite underverk på dem med. Blir att göra styrpiggar och svetsa på rörhylsa.

20mm fram och 30mm bak blir spacer-plattorna. Svart eloxerade :)

Kollat lite på mätare med till bilen, då främst laddtryck, oljetryck och oljetemp. Lutar åt Autometer sport comp ultra-lite. Blir vitt och fint med dom :thumbup:

Bilder kommer, var ett tag sedan jag la in bilder här nu :oops:
Boats n hoes
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Larco »

Ja, ska bli intressant att se bilder på vad du åstakommit. Speciellt på dina spacers och fälgarna :dregel :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Michael W »

Igår satt jag dit nya ventiltätningar och satt i ventiler/ fjädrar och knaster. Så nu är toppen så gott som färdig.

Kamaxlarna sätter jag i när jag fått ihop bottendelen och topp. Blir förhoppningsvis någon gång nästa vecka.

Är lite kluven ang mina spacers, får se hur jag gör med det. De kan eventuellt bli till salu.
Boats n hoes
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Larco »

Michael W skrev:Igår satt jag dit nya ventiltätningar och satt i ventiler/ fjädrar och knaster. Så nu är toppen så gott som färdig.

Kamaxlarna sätter jag i när jag fått ihop bottendelen och topp. Blir förhoppningsvis någon gång nästa vecka.

Är lite kluven ang mina spacers, får se hur jag gör med det. De kan eventuellt bli till salu.
Ska du göra dig av med både fälgar o spacers? :shock:
Jag kan köpa dem billigt ;) :mrgreen:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Michael W »

Larco skrev:
Michael W skrev:Igår satt jag dit nya ventiltätningar och satt i ventiler/ fjädrar och knaster. Så nu är toppen så gott som färdig.

Kamaxlarna sätter jag i när jag fått ihop bottendelen och topp. Blir förhoppningsvis någon gång nästa vecka.

Är lite kluven ang mina spacers, får se hur jag gör med det. De kan eventuellt bli till salu.
Ska du göra dig av med både fälgar o spacers? :shock:
Jag kan köpa dem billigt ;) :mrgreen:
Hehe, nä spacers är det jag talar om. Vet inte hur mycket jobb det blir att modifiera dessa spacers mot att göra helt nya för just centrumbult. Tanken är att göra de i 2 stycken, en spacer och en rörhylsa som är gängad i båda ändar.
Spacer kommer då också vara gängad så man gängar i rörhylsan i spacern. På så sätt blir ju allt rakt och fint.

Blev lite krångligt, hoppas någon förstår :)
Boats n hoes
Skriv svar