Sida 1 av 1

För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Postat: sön 27 mar 2016, 12:25:28
av RAVtjejen
Dags att köpa ny RAV och kollat på en -13 (bensin,manuell) och enl säljaren med kamkedja. Har rem på min gamla och funderar över skillnaden (service, byten, kostnad, ljudnivå osv). Om det är mer fördelar med rem så kanske jag får avstå det här köpet o leta vidare, men vill checka med er som verkar ha lite koll :D Eller är det kanske så att det är kedja numera på RAVen?

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Postat: sön 27 mar 2016, 13:25:06
av cheetah1
Kedja byts normalt aldrig, ska hålla bilens hela livslängd, med andra ord blir det en servicekostnad mindre, för du har ingen rem att byta.
Kedjan hörs inte alls idag. För 30-40 år sen var kamkedja rätt skramligt, men idag behöver du inte fundera på det.

Bara fördelar. :)

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Postat: sön 27 mar 2016, 18:17:16
av RAVtjejen
Tack för svar! Blir att kolla in bilen i kommande vecka med andra ord :clap:

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Postat: mån 28 mar 2016, 18:29:21
av Glenn
vissa efterblivna tillverkare (läs tyska) har iofs så klena kamkedjor att dom har bytesintervall, sjukt irriterande.

Men normalt så har en kamkedja inte en bytesintervall, man mäter då och då och ser hur sliten den är, vilket påverkas av oljekvalitet och poljebyten bland annat.

Tror inte någon toyota har bytesintervall på kamkedjan dock.

Hur som helst är kedja att föredra.

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Postat: mån 28 mar 2016, 19:35:26
av cheetah1
Ja, jo, och då är ändå dom tyska ganska bra jämfört med hur SAAB såg ut på 90-talet... Jag har sett grövre cykelkedjor...

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Postat: mån 28 mar 2016, 21:34:01
av Glenn
Njä ? Det är iofs ingen duplexkedja, men jag vill minnas att saab skrev 35k mil "om det behövs" (funkar längre om motorn sköts) på alla H-motorer, elelr menar du B-motorn ? den användes inte på 90-talet dock.

Däremot hade saab stora problem med rasade kedjor till balansaxlarna i 9000 under några år, det var iofs en underleverantör som levererade felaktigt härdade drev, men det var ju inte mycket tröst när motorerna rasade för kunderna..

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Postat: mån 28 mar 2016, 22:46:02
av cheetah1
Ingen aning om vad det var för motorbeteckning, men jag gick den utbildningen 2004-2005, och det var en hyfsat modern motor med en massa elektroniskt krimskrams på som vi fick skruva isär. Jag svär på att kedjan i den motorn var smalare än den på min cykel... Rätt säker på att det var en sån där med alla fyra tändspolarna i en kassett uppepå..