Sida 1 av 1

Fråga angående E85 inför besiktning!

Postat: tor 31 mar 2016, 19:11:39
av starlet87
Tjena!

Skulle besikta min lilla pärla igår och tankade i lite E85. Hon flög igenom besiktningen med perfekta avgasvärden och jag var mer än nöjd! Men nu har jag fått problem! När bilen uppnått arbetstemperatur så dör den när jag trycker ner kopplingen. Jag förmodar ju att det har att göra med att jag tankade E85 men det kan ju även vara en sjujävla slump att det skedde samtidigt. Som sagt så sker det bara när bilen är varm. Jag har en starlet årsmodell 87 med 2E-L motorn förgasarmodellen. Kan det vara så illa att något gått åt helvete eller kommer det ordna upp sig tro när jag fyller på mer bensin? Någon kanske har en kvalificerad gissning. Jag tankade i 8 liter E85 innan jag kom på att det bara är 40liter i tanken. Så det är ju 20%. Kanske lite väl mycket.

Re: Fråga angående E85 inför besiktning!

Postat: mån 11 apr 2016, 15:20:18
av jonas7509
starlet87 skrev:Tjena!

Skulle besikta min lilla pärla igår och tankade i lite E85. Hon flög igenom besiktningen med perfekta avgasvärden och jag var mer än nöjd! Men nu har jag fått problem! När bilen uppnått arbetstemperatur så dör den när jag trycker ner kopplingen. Jag förmodar ju att det har att göra med att jag tankade E85 men det kan ju även vara en sjujävla slump att det skedde samtidigt. Som sagt så sker det bara när bilen är varm. Jag har en starlet årsmodell 87 med 2E-L motorn förgasarmodellen. Kan det vara så illa att något gått åt helvete eller kommer det ordna upp sig tro när jag fyller på mer bensin? Någon kanske har en kvalificerad gissning. Jag tankade i 8 liter E85 innan jag kom på att det bara är 40liter i tanken. Så det är ju 20%. Kanske lite väl mycket.

du verkar ha gjort som jag på min camry...
slutade med nya tändstift,kablar och tändspole.....

Re: Fråga angående E85 inför besiktning!

Postat: mån 11 apr 2016, 19:31:08
av cheetah1
Vad i herrans namn skulle E85 ha att göra med tändkablar och tändspole? Möjligen tändstiften, eftersom E85 behöver mer soppa för att få rätt blandning skulle dom kanske kunna gå lite varma om man inte fetar på blandningen.

TS: Jag tror att den går lite magert. Perfekta avgasvärden tyder också på det, dessa gamla modeller ska ofta ha lite CO på mätningarna för att inte gå för magert om dom inte har katt (vilket den väl knappast har om det är en förgasarmodell?). Den kommer gå fetare när du kör på ren bensin, dock. Etanol är dock mer knackbeständigt än bensin, så knackningsrisken bör inte vara så stor, däremot finns det risk att den går lite varmt, så undvik hårdare körning tills du har spätt ut tanken lite.

Re: Fråga angående E85 inför besiktning!

Postat: sön 17 apr 2016, 11:00:08
av yinjh6788
starlet87 skrev:Tjena!Skulle besikta min lilla pärla igår och tankade i lite E85. Hon flög igenom besiktningen med perfekta avgasvärden och jag var mer än nöjd! Men nu har jag fått problem! När bilen uppnått arbetstemperatur så dör den när jag trycker ner kopplingen. Jag förmodar ju att det har att göra med att jag tankade E85 men det kan ju även vara en sjujävla slump att det skedde casino samtidigt. Som sagt så sker det bara när bilen är varm. Jag har en starlet årsmodell 87 med 2E-L motorn förgasarmodellen. Kan det vara så illa att något gått åt helvete eller kommer det ordna upp sig tro när jag fyller på mer bensin? Någon kanske har en kvalificerad gissning. Jag tankade i 8 liter E85 innan jag kom på att det bara är 40liter i tanken. Så det är ju 20%. Kanske lite väl mycket.

Tack för tipset :) :twisted:

Re: Fråga angående E85 inför besiktning!

Postat: fre 13 maj 2016, 17:36:55
av starlet87
Hej!

Förlåt för sent svar men som ni misstänkte så har den slutat dö på tomgång efter en tank men ren bensin. Mitt problem nu är att den är extremt svårstartad kall. Hugger och smäller och går fruktansvärt orent och dör. Tar några försök innan den går igång. Går nog inte på alla burkar i början tror jag. Stiften har nog fått sig en törn av etanolen.