Sida 1 av 1

Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Postat: lör 14 maj 2016, 15:24:41
av mushkot
Hej! Är det någon som har en guide eller liknande om hur man ska ställa in kamaxlarna efter ventilbyte på denna bil?

Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Postat: mån 16 maj 2016, 22:21:07
av Swecap
Tror mig minnas de är märkningar på kedjan som ska va vid någon prick eller streck på kamdreven.

Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Postat: ons 18 maj 2016, 23:27:19
av Joggy
Kedjan är tre gula eller guldfärgade länkar.
Vevaxeldrevet har en märkning i form av en prick, som ska stå ungefär kl3. Den gula länken på kedjan som är längst från de andra två ska placeras på vevaxeldrevets märkning.

Insugsdrevet har två streck, det längsta av dom, som går genom båda halvorna, ska stå rakt upp. Där placeras nästa gula länk. Mycket viktigt är att du inte vridit drevhalvorna vid monteringen av drevet.

Avgasdrevet har två markeringar i form av prickar, en av dom har två prickar, som ska stå rakt upp. Där placeras sista gula länken. Den andra markeringen ska vara riktad mot insugsdrevet.

Montera främre släpskenan med locktite!, och därefter den bakre släpskenan. Innan ventilkåpan monteras så kan du förspänna kedjan genom att bryta bakre släpskenan bakåt. Se över kamnockarna för cylinder 1 om det ser klokt ut, eller vrid runt motorn 2-3 varv.
Fixa ihop resten och starta sedan bilen i Check Mode.

Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Postat: tor 19 maj 2016, 08:48:54
av cheetah1
Helt med på hela instruktionen, låter klokt, men vad i jösse namn är Check mode? Är det nån funktion i IT2?

Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Postat: fre 20 maj 2016, 18:12:46
av yinjh6788
Joggy skrev:Kedjan är tre gula eller guldfärgade länkar.
Vevaxeldrevet har en märkning i form av en prick, som ska stå ungefär kl3. Den gula länken på kedjan som är längst från de andra två ska placeras på vevaxeldrevets märkning.

Insugsdrevet har två streck, det längsta av dom, som går genom båda halvorna, ska stå rakt upp. Där placeras nästa gula länk. Mycket viktigt är att du inte vridit drevhalvorna vid monteringen av drevet.

Avgasdrevet har två markeringar i form av prickar, en av dom har två prickar, som ska stå rakt upp. Där placeras sista gula länken. Den andra markeringen ska vara riktad mot insugsdrevet.

Montera främre släpskenan med locktite!, och därefter den bakre släpskenan. Innan ventilkåpan monteras så kan du förspänna kedjan genom att bryta bakre släpskenan bakåt. Se över kamnockarna för cylinder 1 om det ser klokt ut, eller vrid runt motorn 2-3 varv.
Fixa ihop resten och starta sedan bilen i Check Mode.

Tack för hjälpen!!! :) Life Saver!

Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Postat: fre 20 maj 2016, 19:43:59
av Joggy
cheetah1 skrev:Helt med på hela instruktionen, låter klokt, men vad i jösse namn är Check mode? Är det nån funktion i IT2?
Normalt så krävs det att ECU känner ett logiskt fel under 2 trips (körcyklar) för att en DTC (Diagnostic Trouble Code) ska bli aktiv. Detta för att försöka undvika att DTC's uppkommer utan att det faktiskt är ett fel, och för att ECU inte ska vara alltför känslig när det kommer till att trigga DTC's. Så om en signal under första trippen tolkas som ett fel, så sparas det temporärt i ECU. Om samma fel uppkommer under nästa trip, så ställer ECU upp en DTC, och en varningslampa börjar lysa.

I Check Mode ökar man ECU känsligheten för att trigga en DTC redan vid första trip. Alltså ECU behöver inte dubbelkolla nästa trip utan DTC uppkommer vid första felkänningen.

Check Mode aktiveras med IT2, eller Techstream som används nuförtiden. Varför jag tycker om att aktivera CHK Mode efter ett kamdrev byte är för att den brukar kunna gå i full forward av någon anledning. man brukar också kunna lösa det genom att dra ur kontakten till OCV (Oil Control Valve) för VVT drevet, med tändningen på.