Sida 1 av 3

Original dumpventil Celica ST205

Postat: mån 30 maj 2016, 10:42:45
av MScME
Har nyligen hittat till detta forum, och passar på att ställa en fråga direkt!

På min GT4-95 har föregående ägare gjort det, enligt mig, dåliga valet att montera en atmosfärsventilerande eftemarknadsdumpventil direkt efter IC, och hade satt ett svartmålat MER-lock över hålet i luftburken :clap:
Dock hade han förnuft nog att behålla originaldumpventilen, som jag nu vill återmontera och därmed till min fråga:

På ventilen sitter tre anslutningar, en till IC förstås men sedan TVÅ anslutningar som förefaller vara vacuum, men jag begriper inte riktigt var de ska anslutas.
De är av olika storlek, och den större tänkte jag dra till samma vacuum som eftermarknadsventilen använde, men var drar jag den tredje?

Har försökt hitta info om detta, men inte fått nåt bra svar. Har någon en GT4 med originaldumpventil och luftburk kvar som kan redogöra för det och kanske rentav ta en bild?

Vill någon köpa en bättre begagnad HKS-dumpventil? :D

Re: Original dumpventil Celica ST205

Postat: mån 30 maj 2016, 13:53:37
av MScME
En bild på ventilen. Gul är anslutning till luftburken, röd går till IC, men vad gäller för grön och blå? Ventilen har ju en fjäderretur, men tryckluft i blå anslutning håller ventilen stängs medan vacuum öppnar. Grön har precis omvänd funktion, tryck öppnar och vacuum stänger.

Ska det vara konstant vacuum på den lilla, grön, för att hålla stängt under laddning (men varför då fjäderretur), och vacuum på den stora, blå, då spjället stängs för att övervinna den lilla och därmed öppna? Förefaller onödigt komplicerat.

Re: Original dumpventil Celica ST205

Postat: mån 30 maj 2016, 15:24:31
av Glenn
Det satt ett T-kors inblandat där vill jag minnas, tyvärr får jag nog erkänna att jag inte dokumenterade det där innan jag bytte den.. klumpigt. Ska kolla om jag har kvar slangbitarna på min originaldump när jag kommer hem.

F.ö är det inget "fel" att ha öppen atomsfärdumpande ventil på ST205, till skillnad från tidigare GT4'or så har dne ju MAP-sensor, så man får inte problemet man får med LMM, alltså att man dumpar ut mätt luft. Bilen går alltså lika bra med öppen dump som recirkulerande, till skillnad från St165/ST185 som man inte bör ha öppen på.

Re: Original dumpventil Celica ST205

Postat: mån 30 maj 2016, 20:26:51
av MScME
Aah, tackar ödmjukast. Ja, skulle du hitta slangar och T så skulle jag verkligen uppskatta någon bild. Kan till och med köpa dem av dig om du inte vill ha dem.

Jag måste ändå säga att jag inte förstår varför det är två. Ansluts de till samma vacuum så kommer de motverka varandra, men den större kommer vinna, men varför de inte använde ett vacuum och fjäderreturen...

Jo jag vet, MAP medger atmosfärsventileing precis som du säger, men även om det funkar så är min ambition att återställa den till original så gott jag kan, och är dessutom inte det minsta förtjust i puffljudet, som är väldigt markant i nuläget. Har ett enormt slutrör/"dämpare" som ska bort av samma anledning.

Som sagt, tacksam för all vägledning du kan de i frågan.

Re: Original dumpventil Celica ST205

Postat: mån 30 maj 2016, 22:08:32
av Fnys
Jag kan försöka fota lite när jag ska till garaget på onsdag.
kommer tyvärr inte heller ihåg i huvudet hur det ser ut :oops:

En snabb sökning så hittade jag en annan tråd om original dumpventil:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=9099

Re: Original dumpventil Celica ST205

Postat: mån 30 maj 2016, 22:35:02
av Glenn
Jag fattade inte heller varför det var två, har inte försökt lista ut hur originalventilen funkar faktiskt.

Jag är kluven vad det gäller ljudet, är det fjortis eller hör det till ? vete fanken, jag har en HKS-ventil på min iaf så den nyser :)

Re: Original dumpventil Celica ST205

Postat: mån 30 maj 2016, 22:36:33
av Fnys
Hittat lite bilder. Svårt att se på samtliga men dom kanske hjälper lite :)

Egna bilder:
Bild
Bild

Från cyberspace:
http://i286.photobucket.com/albums/ll98 ... C00175.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll98 ... C00176.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll98 ... C00177.jpg

Re: Original dumpventil Celica ST205

Postat: tis 31 maj 2016, 11:46:21
av MScME
@Glenn: Ja, det där är ju upp till var och en, och nog lite ålderberoende tror jag... Jag har dock definitivt inget behov att förstärka det attributet eller andra som låter (läs:avgassystem) mer än nödvändigt. Nyser original lite den med så köper jag det, men då vet jag i alla fall med mig att den ska låta så att säga. Med det sagt dömer jag ingen som gör andra val :)

@Fnys: Stort tack, är det din bil på bilderna? Går det då att få en tydligare bild över hur de är ihopkopplade? Dessutom vad är det jag ringat in med gult?? En sån behöver jag jaga rätt på i så fall, vad det nu är, backventil? Man ser precis inte hur dessa är dragna, frustrerande, för såna har jag hittat en del också tidigare.

För övrigt en elegant lösning med luftfilter och BOV där, någon fick en femma i metallslöjd tror jag bestämt :D

Re: Original dumpventil Celica ST205

Postat: ons 01 jun 2016, 07:55:16
av kribbe
Ligger en bild på denna tråden
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=26&t=12472

Med allt rätt kopplat så har OEM dump den effekten på motorn att den blir rappare i början innan turbotrycnet ko.mer igång

Re: Original dumpventil Celica ST205

Postat: ons 01 jun 2016, 09:21:58
av MScME
Jo, jag läste den tråden men blev inte klokare tyvärr. Dumpventilen är väl inte riktigt samma på GT4/MR2, men de kanske fungerar på samma sätt.
På sprängskisserna de har på Toyotaverkstan finns bägge med, så sannolikt gör de det, men fysiskt skiljer de sig åt. Toyota har för den delen just ingen kunskap överhuvudtaget längre om dessa bilar, de kan få fram bilder som sprängritningar, men man får förklara för dem hur det hänger ihop och vad funktionen är. Har varit till två, men ingen kan förklara hur denna ska kopplas in.

Fnys bild är den bästa jag sett, men är ändå skymd. Några kompletterande bilder skulle nog göra susen.