Sida 1 av 1

Vilken kylvätska?

Postat: ons 20 jul 2016, 16:44:52
av Dunderkrut
Tänkte byta kylarvätska på min Corolla Verso 2006 i samband med ett vattenpumpsbyte, men blir inte klok på vilken sort jag ska välja. Den nuvarande är deras rosa "super long life", men den kostar en arm och ett ben och finns bara hos Toyota. Förstår att jag måste skölja ur hela systemet om jag ska byta vätska, men det är värt besväret i längden. Frågan är bara vilken vätska jag ska byta till.

Efter att ha sökt runt lite har jag förstått att Toyota undviker silikat i sina kylarvätskor, men den enda long life kylarvätskan som listas att användas till min bil hos Mekonomen innehåller just silikat: Promeister Glykol Longlife, Röd

Det finns en annan färglös ProMeister som inte innehåller silikat, men den står inte listad som kompatibel med min bil och har dessutom lägre rating (G30/12+ vs G40/12++). När jag frågade inne på Mekonomen tog de bara fram den som var listad i deras dator, de hade ingen aning om vad silikat var för något...

Alla tips och all hjälp uppskattas!

Re: Vilken kylvätska?

Postat: ons 20 jul 2016, 22:10:50
av t o y o t a
prestone ethyleneglykol blandbar med alla sorters glykol.tror den är silikat fri. ta inte mitt ord som säkert men värt att kolla upp. finns på autoexperten.

Re: Vilken kylvätska?

Postat: tor 21 jul 2016, 20:08:15
av Micke2
Jag tror att du krånglar till det.

Använd Etylen-glykol med longlife, byt rubbet, och strunta helt i märket, färgen, eller inköps-stället av glykolen.
Gemene man blandar troligen tom propylen med etylen i okunskap, utan att tänka två gånger på det, i sina gamla, och relativt nya bilar.

Rasar motorer, vattenpumpar, kylare eller annat i parti och minut, trots att man gjort denna, egentligen ajabaja-blandning?
Nej!

Re: Vilken kylvätska?

Postat: tor 21 jul 2016, 20:48:26
av kribbe
En fråga från en okunnig.

Vad gör kylvätskan för nån skillnad? Är en grej som jag aldrig har tänkt på att där har funnits olika sorter.

Re: Vilken kylvätska?

Postat: fre 22 jul 2016, 00:51:24
av Glenn
Micke2 skrev: Gemene man blandar troligen tom propylen med etylen i okunskap, utan att tänka två gånger på det, i sina gamla, och relativt nya bilar.

Rasar motorer, vattenpumpar, kylare eller annat i parti och minut, trots att man gjort denna, egentligen ajabaja-blandning?
Nej!
Det största problemet med att blanda etylen och propylenglykol är inte att den skulle kyla dåligt, problemet är att det är omöjligt att avläsa fryspunkten efteråt, efterssom det är helt olika skalor man läser av på.

Sen finns det väl några få glykolsorter som inte passar ihop med aluminium också, men dessa är nästan utrotade idag eftersom i princop alla motorer har åtminstonde alutopp, så kylvätskor som inte klarra detta blir svårsålda.

Men men, jag säger också, skölj ur systemet och häll i en lämplig longlifeglykol, förslagsvis silikatfri, men det brukar longlife vara.

Re: Vilken kylvätska?

Postat: fre 22 jul 2016, 00:52:53
av Glenn
kribbe skrev:En fråga från en okunnig.

Vad gör kylvätskan för nån skillnad? Är en grej som jag aldrig har tänkt på att där har funnits olika sorter.
I praktiken ingen skillnad.. dock är det så att förr kunde en glykol hålla bilens livstid ut, numera är det en massa miljövänlig skit så att de korrosionsskyddande egenskaperna försvinner efter några år, därför måste den bytas mest hela tiden, skitbra för verkstäderna som tjänar bra på detta enkla jobb.

Re: Vilken kylvätska?

Postat: sön 24 jul 2016, 18:45:16
av cheetah1
Etylenglykol är giftig. Propylenglykol går att finna i livsmedel tillochmed.
Etylenglykol har dessutom en bättre värmekapacitet än propylenglykol, så den kyler lite bättre.

Det var väl det.