Sida 1 av 2
Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003
Postat: ons 10 aug 2016, 19:21:34
av no-one-else
Har haft en skadad anslutning mot H7-lampan höger sida i många år där även ena sladden saknat isolering nån cm. så där har jag haft eltape hela tiden. Men nu pajade lampan på några månader, bytte och då höll den knappt en månad. Ena sladden satt direkt mot lampan utan klossen båda ska sitta i. Nu var även klossen brännskadad på andra sladden och lampans kontakt svart. Måste väl byta hela sladden och få ny anslutningskloss. Måste hela strålkastaren bort då? Hittade två skruvar upptill men inga mer? Hur gör man?
Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003
Postat: ons 10 aug 2016, 23:07:03
av Muda
Lättast är att köpa ett ersättningskontaktstycke, klippa loss gamla kabelskorna och skarva rätt över.
Är lite tight men går bra utan att demontera strålkastaren helt och hållet.
Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003
Postat: tor 11 aug 2016, 09:37:15
av no-one-else
Tack för svar. Finns ju olika sätt att skarva, vilket är bäst i detta fallet?
Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003
Postat: tor 11 aug 2016, 15:29:46
av PierreW
Har skarvat några sånna, vi hade reservkontakter på toyota när jag jobba där.
Svårt att komma in med en kabelskotång så jag brukade löda ihop kablarna och sätta krympslang på.
Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003
Postat: tor 11 aug 2016, 17:30:55
av no-one-else
Skarvade ihop med blåa kabelskarvar såna dubbelpipiga som man klämmer ner en
metallgrej genom båda kablar och sen viker över ett plastlock. Nu lyser det på höger sida men
direkt när jag kollade så hade vänster sida slocknat? Varför blir det så?
Har jag gjort något fel? Kabeln på bilen verkade klenare än den på den nya anslutningen men
det ska väl inte ha nån betydelse? Ibland är ju isoleringen tjockare men koppartråd lika ändå.
Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003
Postat: tor 11 aug 2016, 21:13:56
av cheetah1
Antagligen för att skarven du har använt (såkallad strömtjuv) är den enskilt största anledningen till elproblem i bilar där ägarna har "fixat" själva...
Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003
Postat: tor 11 aug 2016, 21:54:17
av no-one-else
Ok så då är det ingen idé att byta den andra lampan då.
Gör om gör rätt är det som gäller? Borde inte en bildelsfirma
kunna upplysa om detta när jag frågar om det funkar?
Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003
Postat: fre 12 aug 2016, 15:04:58
av PierreW
no-one-else skrev:Ok så då är det ingen idé att byta den andra lampan då.
Gör om gör rätt är det som gäller? Borde inte en bildelsfirma
kunna upplysa om detta när jag frågar om det funkar?
En strömtjuv är till för låga strömmar, exempelvis signal till relä där det handlar 0,X ampere typ.
Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003
Postat: fre 12 aug 2016, 15:28:43
av no-one-else
Hej Pierre. Förstår inte vad du menar, men även parkeringsljuset hade pajat på motsatta sidan.
Har nu bytt både H7 och park.lampan, och nu lyser det överallt iaf. Hoppas bara att det håller lite längre nu.

Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003
Postat: lör 13 aug 2016, 21:10:59
av Glenn
cheetah1 skrev:Antagligen för att skarven du har använt (såkallad strömtjuv) är den enskilt största anledningen till elproblem i bilar där ägarna har "fixat" själva...
Det kan jag hålla med om, tyvärr är väl vanliga "klämkabelskor" den näst största anledningen till elproblem, så det är ju marginellt bättre, till och med sockerbitar är en mindre dålig lösning.
Bäst är rullkrimp, i andra hand lödning, det är de enda två sätten jag skulle skarva i en bil själv. När jag jobabde med att montera utrustning i bilar för länge sen så var rullkrimp det ENDA tillåtna sättet.
S.k "strömtjuvar" har flera problem, ett är att dom inte är gastäta (i.e det brjar oxidera i kontaktytan), ett annat är att dess anliggningsyta är väldigt liten, men till råga på allt brukar kardeler i kabeln kapas när man monterar dessa..