7A-FE - nåt i tjuter efter byte av topplockspackning! [Löst]
Postat: tor 01 sep 2016, 21:32:52
Nu måste jag använda en livlina!
Har bytt toppackning på en 7A-FE efter att ha felsökt en del i denna tråd:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 6&start=20
och jag följde då den guide som jag själv skrivit en gång i tiden:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 685#p48685
Problemet är att motorn nu inte startar. Den gick fint innan jag rev den men den ville ta in lite vatten tillsammans med avgaserna.
Jag har komp - den beter sig och låter i alla fall som det när den går på startmotorn men den tänder inte.
Tyvärr har min kompmätare pajat så jag kan inte kolla hur det är ställt med detta men jag har ju bara rivit toppen, skickat den på planing och satt tillbaka den.
Inga ventiler har demonterats eller rörts.
Jag har kollat ventilspelet och det är som det ska. Märkte givetvis upp alla tryckare innan toppen gick iväg på planing och satte tillbaka dem på samma ställe.
Har också bytt kamrem. Först trodde jag att jag satt tändningen 180 grader fel men när jag undersökte saken så är detta omöjligt.
Stiften är också nya och jag ser att det blir en fin och fet gnista. Luktar också bensin.
Kamremmen har jag monterat enligt konstens alla regler: nedre remskivan står på "0" och kamremshjulets krysskil är rakt upp med markeringen mitt för hålet. Båda dessa hjul har krysskilar och kan omöjligt monteras fel.
Rent teoretiskt skulle jag ha kunnat sätta insugningskammen fel men det tror jag inte, skickar med en bild på hur det ser ut.

De två inre markeringarna är mitt för varandra där kuggarna möts samtidigt som de två yttre pekar rakt upp (ser snett ut här men det är en optisk villa).
Vad kan jag ha gjort för fel? Har kollat alla kontakter och anslutningar.
Tacksam för tips!
Har bytt toppackning på en 7A-FE efter att ha felsökt en del i denna tråd:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 6&start=20
och jag följde då den guide som jag själv skrivit en gång i tiden:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 685#p48685
Problemet är att motorn nu inte startar. Den gick fint innan jag rev den men den ville ta in lite vatten tillsammans med avgaserna.
Jag har komp - den beter sig och låter i alla fall som det när den går på startmotorn men den tänder inte.
Tyvärr har min kompmätare pajat så jag kan inte kolla hur det är ställt med detta men jag har ju bara rivit toppen, skickat den på planing och satt tillbaka den.
Inga ventiler har demonterats eller rörts.
Jag har kollat ventilspelet och det är som det ska. Märkte givetvis upp alla tryckare innan toppen gick iväg på planing och satte tillbaka dem på samma ställe.
Har också bytt kamrem. Först trodde jag att jag satt tändningen 180 grader fel men när jag undersökte saken så är detta omöjligt.
Stiften är också nya och jag ser att det blir en fin och fet gnista. Luktar också bensin.
Kamremmen har jag monterat enligt konstens alla regler: nedre remskivan står på "0" och kamremshjulets krysskil är rakt upp med markeringen mitt för hålet. Båda dessa hjul har krysskilar och kan omöjligt monteras fel.
Rent teoretiskt skulle jag ha kunnat sätta insugningskammen fel men det tror jag inte, skickar med en bild på hur det ser ut.

De två inre markeringarna är mitt för varandra där kuggarna möts samtidigt som de två yttre pekar rakt upp (ser snett ut här men det är en optisk villa).
Vad kan jag ha gjort för fel? Har kollat alla kontakter och anslutningar.
Tacksam för tips!