Sida 1 av 1

Byte främre packbox 7A-FE - bökigt? [Löst]

Postat: mån 12 sep 2016, 14:40:14
av Nizzehult
Ser nu att det vill komma lite olja från främre delen av motorn när jag parkerat bilen och det borde vara främre packboxen som behöver bytas.
Har just bytt kamrem så jag är rätt irriterad på att jag inte upptäckte detta tidigare... :evil:

Nu till frågan: det kan skilja rätt mycket mellan biltillverkare hur packboxen byts. De värsta behöver man lossa på oljetråget för att komma åt. Hur är det på dessa? Bara att sticka in mejseln och bryta ut den gamla och sen knacka in en ny? Att jag behöver göra i princip samma procedur som vid byte av kamrem förstår jag.
Är packboxen förresten av standardstorlek och kan köpas av firmor som säljer packboxar?

Tror den heter 90311-32020(?) eller 32018 och jag hittade en korsreferenstabell. Men den kallas för Timing Cover Seal eller, i Toyodiy: 15100C SEAL(FOR OIL PUMP) 90311-32018

Cross Interchange Parts
Factory Number

NATIONAL 223235
BECK/ARNLEY 052-3179
TIMKEN 223235
SKF 12718
AutoZone 223235
PARTS PLUS P223235

Re: Byte främre packbox 7A-FE - bökigt?

Postat: tis 13 sep 2016, 10:41:49
av Nizzehult
Fortsätter min monolog här.... :)
Enligt denna bild så ser den enkel ut att byta:

http://cdn.snsimg.carview.co.jp/minkara ... cf8669e904

Sitter alltså bakom vevaxeldrevet. Jag har beställt en lokalt här i stan för blodiga 73 riksdaler.
Har standardmåttet 46x32x6.

Re: Byte främre packbox 7A-FE - bökigt?

Postat: tis 13 sep 2016, 16:25:28
av Johnny Blade
Här trodde jag först att den packboxen var dålig,men det var mest oljepumpen som läckte.
3S-FE i detta fall.
Bild

Re: Byte främre packbox 7A-FE - bökigt?

Postat: tis 13 sep 2016, 21:11:40
av Nizzehult
OK, men oljepumpen sitter bakom denna på 7A-FE. Det är kuggar på vevaxeln som driver den.
Mig veterligt finns det inga fler möjliga ställen till läckage; undantaget själva oljetråget eller om det skulle komma uppifrån toppen.

Re: Byte främre packbox 7A-FE - bökigt?

Postat: mån 03 okt 2016, 15:28:11
av Nizzehult
Har nu bytt och det var inte så märkvärdigt. Egentligen samma procedur som att byta kamrem, det som tillkommer är att man även tar bort det tandade hjulet som sitter på vevaxeln, stoppar in en mejsel och bänder ut den gamla packboxen och trycker sen dit den nya. Efter rengöring är det bara att sätta tillbaka allt igen. :thumbup: