Sida 1 av 1

läckage ventilkåpspackning

Postat: mån 17 apr 2017, 12:59:57
av Gustavavensis
Hej.
För 4 år sedan byttes ventilkåpspackningen hos Toyota verkstad. Nu svettas den olja igen. Då det inte är en ny bil vill jag inte lägga ner allt för mkt pengar. Min fråga är om man kan "bromsa" oljesvettningen genom att stryka på silikon som tål höga temperaturer runt sargen??

Eller tjockare olja? Typ 5w-50 då den samtidigt drar olja som alla 1.8 vvt-i.motorer ??

Avensis 1.8 -04

Re: läckage ventilkåpspackning

Postat: mån 17 apr 2017, 21:24:38
av Micke2
Vad menar du med svettas olja?
Bara lite oljefukt som samlar lite smuts kan du ju skita fullständigt i. Den är ju 13 år gammal.
Extremt vanligt när det saknas packning, och bara är flänstätning.
Det är inte en ventilkåpa du bara kan lyfta och kolla läget.
Det är en kamaxelkåpa som måste monteras och demonteras korrekt

Blir det oljesöl som rinner ner på varma delar så det stinker bränd olja är en annan sak.
Oljedropp på marken är ännu värre
Då behöver det fixas.

Re: läckage ventilkåpspackning

Postat: tis 18 apr 2017, 09:25:02
av Gustavavensis
Svettas menar jag att det fuktar, mest runt skruven inåt höger från motorrummet sett. Kommer ngn droppe eller tre och lägger sig runt "ringen" bredvid skruven. Några droppar på ca 100-150 mil. Bakom motorn mot torpedväggen är det oljligt, men är gammal innan bytet för 4 år sedan. Lite nytt också. (Bytt olja för 200 mil sedan)


Kan tjockare olja hjälpa något? Kan tjockare olja även sänka oljeförbrukningen ngt??

Re: läckage ventilkåpspackning

Postat: ons 19 apr 2017, 14:44:08
av Micke2
Frångå inte rekommenderade olje viskositeten.
Tjockare olja funkar vid varmt väder, men inte i kallt.
Det kan gå helt åt HE.

Men tunnare än 5w40 borde inte behövas.
Kom ihåg att byta olja tätare än vad som annars rekommenderas om du byter oljeklassning.
ACEA klass alltså. Inte viskositet.

Re: läckage ventilkåpspackning

Postat: ons 19 apr 2017, 16:57:39
av Gustavavensis
Kör nu 10w-40.
Men 5w-50 är ju lägre viskositet kall. När den är varm borde.väl inte sista siffran göra ngt trots vinter? Eller?

Re: läckage ventilkåpspackning

Postat: fre 21 apr 2017, 20:17:27
av Micke2
Jag skrev att du inte behöver tunnare än 5w 40. Om du ev använde 0w30 eller dyl nu.

5w 50 är en mer tunnflytande olja än 10w 40 vid kyla, ja, men klarar högre temperaturer utan att bli som vatten.
Första siffran är kyla. (Winter). Sista siffran är varm, och den du isf skall focusera på. = rätt!

Om du kör 10w 40 nu,ska du inte ha tjockare W siffra.
10w 50 kanske vore ok, men ingen jätteskillnad mot 10w 40 vid normalvarm motor. Rally kanske....

Du får klassningsproblem med annat också.
Kolla vilken ACEA oljan skall ha. (Instruktionsboken)

Nedan är endast W viscositeten inblandad i diskutionen:
15w funkar nog på sommaren, men inte på vintern. Olämplig. För 70 -80 tals bilar tex.
En rak SAE30 el 40 är för Briggs & Stratton (gräsklippare) och gamla 50tals Amerikanare.
20w utmanar ödet ordentligt, även en ljummen sommardag. Endast för urgamla traktorer. Går knappt att hälla ur flaskan vid minusgrader.