Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Mm, nja, det vanligaste när det läcker från sprängkåpan är väl (tyvärr, kan vara rätt jobbigt att byta) att packboxen bakom svänghjulet (på motorn) läcker, och att det skulle ha nåt att göra med kassa drivknutar har jag svårt att tänka mig. Är det inte det är ju det enda andra stället, där uppe, packboxen på ingående axeln på lådan. Tror det är mindre vanligt, dock. Men passa på att åtgärda det samtidigt som du har drivaxlarna nere, eftersom du ändå måste ta ur dom för att ta ner växellådan. Vissa menar att det är lika bra att byta koppling om man ändå har växellådan nere, men det är ju en ganska dyr komponent, så det är kanske lite tveksamt om jag håller med om, åtminstone på en såpass gammal bil.
cheetah1 skrev: ↑tor 18 maj 2017, 16:43:06
Mm, nja, det vanligaste när det läcker från sprängkåpan är väl (tyvärr, kan vara rätt jobbigt att byta) att packboxen bakom svänghjulet (på motorn) läcker, och att det skulle ha nåt att göra med kassa drivknutar har jag svårt att tänka mig. Är det inte det är ju det enda andra stället, där uppe, packboxen på ingående axeln på lådan. Tror det är mindre vanligt, dock. Men passa på att åtgärda det samtidigt som du har drivaxlarna nere, eftersom du ändå måste ta ur dom för att ta ner växellådan. Vissa menar att det är lika bra att byta koppling om man ändå har växellådan nere, men det är ju en ganska dyr komponent, så det är kanske lite tveksamt om jag håller med om, åtminstone på en såpass gammal bil.
Inte speciellt dyrt. Jag har just renoverat en Corolla 1.3 och en ny komplett koppling kostade ca 450,- i Tyskland.
Och ja, det är en del jobb med detta. Gjorde en liten guide som finns under Guider.
Man saknar ju möjligheten att i sverige få drivaxlar "omknutade" hos speciella firmor som finns i tex storbritannien och USA, ofta så har dom "refurbished" axlar liggandes där man bytt knutar och damasker som man köper för ganska låg peng plus betalar pant sen åker hem och byter och åker sedan och lämnar tillbaka den gamla axeln och får tillbaka panten, ungefär som för bromsok alltså.
Har dom inte axlen "på hyllan" får man ta loss den och lämna in den och hämta en renoverad axel nån dag senare. Vanligen har dom då gjort rent den, fettat om den inre, bytt den yttre och satt dit nya damasker.
Läser man på utländksa forum är det sällan folk byter knutar eller ens damasker själva just pga detta.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.