Som svar på ursprungsfrågan så gjorde jag slag i saken och har nu monterat min nya 2-DIN i ST205:an.
Jag kan säga att det går förstås att konvertera panelen från enkelDIN till dubbel, men kräver tålamod och tid.
Det jag gjorde efter en del funderande var att kapa loss ramen för enkelDIN i kant med insidan av panelen med dremeln, och även de två små facken som sitter under densamma. Man blir då lämnad med ett riktigt fult hål i panelen och en lös enkelDIN-ram, samt två små fack som inte längre behövs.
Till saken hör att jag monterat en Alpine iLX-107 som inte ser ut som en ”vanlig” dubbelDIN utan snarare som en enkelDIN med en stor skärm. Därmed så tänkte jag använda den gamla ramen för att montera nya huvudenheten

- 6DE1C9B6-62DA-4046-9D99-39898A1C36D9.jpeg (237.89 KiB) Visad 11608 gånger
Sedan följer en hel del mätande för att hitta rätt läge för den lösa ramen, för det man vill åstadkomma är att flytta den från övre delen av det fula hålet till den nedre. Ska jag ge något tips så är det att mäta många gånger och limma en gång, för dessa paneler vette sjutton om de går att köpa längre.
För mig så var huvudenheten inklusive dekorramen runt lite mindre än det fula hålet dessutom, så när jag hade en god uppfattning om var den skulle sitta så var jag tvungen att bygga upp lite extra material framförallt i vänster del av hålet för att dekorramen till stereon skulle täcka hålet. Det innebar att limma ett par stödplattor på baksidan och spackla över med plastspackel, slipa, repetera tills man har det resultat man vill uppnå.
Generellt så behövde åtminstone jag kapa bort en del förstärkningsribbor på baksidan, och även ett fästesclips rykte. Dessutom så behövde jag göra enkelDIN-ramen lite djupare och var tvungen att limma dit en distans utsågad av 4mm plast mellan panelens baksida och ramen.
När till slut allt är på plats så behövs slipning av hela ytan, akta relief-symbolerna för luftventilerna, ett lager plastprimer och tre lager färg i valfri kulör. För min del svart.
Vid montering i bil så behöver man utöver en massa kabeldragning även kapa bort mötande hona till fästclipset från instrumentpanelen med ett bågfilsblad, lägg en duk under som samlar upp plastspånen som blir så slipper du dammsuga hela utrymmet. Jag behövde även fila liiite i nedre högra hörnet där nu enkelDIM-ramen sitter och instrumentpanelen inte var beredd på att köpa det direkt.
Har inte varit framgångsrik med att få upp bilder här på TCS tidigare tyvärr, men om intresse finns så kan jag nog få till en bild på slutresultatet i alla fall.
Det är ju väldigt subjektivt vad man tycker passar/vill ha i sin bil förstås, men med facit i hand så är jag väldigt nöjd med resultatet och tycker det är väl värt insatsen. Har inte suttit med stoppuret, men sammantaget så skulle jag uppskatta att jag lagt en vecka från start till slut, effektiv tid kanske 4-5 timmar.