Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Fabia TDI
- Årsmodell: 2011
- PostOrt: VINsLÖV
Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]
Nu är jag i farten igen med min ryckiga Avensis 2,0 -05. Snart byter jag bort den, börjar bli riktigt trött på det nu.
Bilen har gått 13000 mil och rycker vid segdragning värre än någon annan bil jag kört. Framförallt när motorn är kall och halvljummen.
Får felkod då och då (3 ggr på snart 1 år) att det är en lambdasond uppvärmning som inte fungerar som den ska. Detta tycker inte jag borde orsaka ryckigheterna. Har pratat med verkstaden och dom tycker att jag ska byta tändstift. Den är ju mittimellan tändstiftsbytena. Stiften ser hela och fina ut, precis som tändstift ska se ut. Rätt Denso stift sitter i också.
Verkstaden säger att det är mkt problem med bränslet i sverige och att det är etanolen som gör att det blir soppa av det hela, vilket jag inte riktigt tror på då etanolen har högre oktal. Min egen åsikt.
Med den kommentaren i bagaget åkte jag och tankade bilen, först 6 liter etanol och fyllde upp med bensin.
Resultat: Bilen går lite bättre men ändå inte helt 100%
Någon annan som har samma problem?
Bilen har gått 13000 mil och rycker vid segdragning värre än någon annan bil jag kört. Framförallt när motorn är kall och halvljummen.
Får felkod då och då (3 ggr på snart 1 år) att det är en lambdasond uppvärmning som inte fungerar som den ska. Detta tycker inte jag borde orsaka ryckigheterna. Har pratat med verkstaden och dom tycker att jag ska byta tändstift. Den är ju mittimellan tändstiftsbytena. Stiften ser hela och fina ut, precis som tändstift ska se ut. Rätt Denso stift sitter i också.
Verkstaden säger att det är mkt problem med bränslet i sverige och att det är etanolen som gör att det blir soppa av det hela, vilket jag inte riktigt tror på då etanolen har högre oktal. Min egen åsikt.
Med den kommentaren i bagaget åkte jag och tankade bilen, först 6 liter etanol och fyllde upp med bensin.
Resultat: Bilen går lite bättre men ändå inte helt 100%
Någon annan som har samma problem?
Senast redigerad av mattish den fre 14 aug 2009, 13:17:03, redigerad totalt 1 gånger.
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Re: Bilen är ryckig
Kanske lite långsökt men dom gångerna jag haft problem med ryckigheter var att antingen var tändkablarna fuktiga eller trasiga men de på 3S motorerna och du lär ju ha 1AZ motorn i å där är sitter väll tändspolen på tändstiftet så de borde ju knapt vara några tändkablar. De e inte så någon tändspole knasar då?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Hemiyoda
- Pay User
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Kontakt:
Man tycker ju att det inte vore svårare än att man byter grejer tills det fungerar om man inte vet exakt vad felet är.
Jag skulle prova byta stift, spolar, trigg-givare, temp-givare, ecu (motorstyrning) i den ordningen.
Man kan generellt inte blanda in allt för mycket etanol i en bensinbil, den går för snålt och börjar rycka, i värsta fall bränner man hål på kolvarna. Det är 5% etanol i vanlig 95oktanig bensin i europa.
Har man en OBD2 läsare kan man nog se en hel del intressant vad som försigår när bilen är kall och rycker som värst. Dessa börjar bli billiga för hemmabruk.
p.s. har man misständningar kan man nog få lambdalarm, kanske inte på uppvärmningen men på lambdavärdet.
Jag skulle prova byta stift, spolar, trigg-givare, temp-givare, ecu (motorstyrning) i den ordningen.
Man kan generellt inte blanda in allt för mycket etanol i en bensinbil, den går för snålt och börjar rycka, i värsta fall bränner man hål på kolvarna. Det är 5% etanol i vanlig 95oktanig bensin i europa.
Har man en OBD2 läsare kan man nog se en hel del intressant vad som försigår när bilen är kall och rycker som värst. Dessa börjar bli billiga för hemmabruk.
p.s. har man misständningar kan man nog få lambdalarm, kanske inte på uppvärmningen men på lambdavärdet.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
-
Att börja byta grejjor för tusentals kronor är inte aktuellt. Anser inte att man ska behöva göra det för att få en bil till att funger. Ok att man lånar grejor för att lösa det men inte köpa.
Man ska inte blanda in för mkt etanol så att den inte kan reglera det själv. Det klarar denna av utmärkt utan att bränsleförbrukningen stämmer, dessutom går ju bilen bättre med det. Att etanolen är skadligare än bensin köper jag inte, har konverterat bilar som har fungerat perfekt. Detta förutsatt att det är rätt blandningsförhållande osv.
OBDII läsare har jag tillgång till, men har lite svårigheter att förstå vad allt betyder då det inte står i klartext allt.
Det ska vara en läsare med live läge eller det går att se med alla?
Tändspolarna sitter på stiften.
Saker som jag kanske missade att skriva är att det bara rycker när det är segdragning, vid 2800 rpm kommer kraften och där protesterar den inte.
Man ska inte blanda in för mkt etanol så att den inte kan reglera det själv. Det klarar denna av utmärkt utan att bränsleförbrukningen stämmer, dessutom går ju bilen bättre med det. Att etanolen är skadligare än bensin köper jag inte, har konverterat bilar som har fungerat perfekt. Detta förutsatt att det är rätt blandningsförhållande osv.
OBDII läsare har jag tillgång till, men har lite svårigheter att förstå vad allt betyder då det inte står i klartext allt.
Det ska vara en läsare med live läge eller det går att se med alla?
Tändspolarna sitter på stiften.
Saker som jag kanske missade att skriva är att det bara rycker när det är segdragning, vid 2800 rpm kommer kraften och där protesterar den inte.
-
Re: Bilen är ryckig [Avensis 2,0 -05]
En sak till:
Har läst någonstans att det fanns en ny mjukvara som uppdaterade ryckiga bilar. Nämnde detta för verkstaden och då såg det ut som om han behövde ringa 118118. (Frågetecken)
Har läst någonstans att det fanns en ny mjukvara som uppdaterade ryckiga bilar. Nämnde detta för verkstaden och då såg det ut som om han behövde ringa 118118. (Frågetecken)
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
mattish skrev:En sak till:
Det finns tyvärr ingen lösning på detta problem, Toyota Europa har i åratal försökt så bukt med ryckande motorer på avensis, nya mjukvaror, insprutare, tändspolar, luftmassemätare, syresensorer ja allt du kan tänka dig som går att byta har vi provat att byta, det som faktiskt funkat bäst är Toyotas egna injection-cleaner och en riktig brutal ursotning på höga varv. Inget hjälper direkt mot ryckningarna, jag personligen har aldrig haft ont av dessa ryckningar som kunder oftast upplever vid segdragning på lägre varv vid kall motor när jag kört avensis, exempelvis när jag varit i stockholm på kurs eller lånat hem över helgen osv, själv drar jag hellre lite längre på varven med mindre gas än belastar motorn på låga varv. Så våran slutsats vi drog när ja jobbade på toyota är att dem som har ont av ryckningarna är dom som kör så kallad "mes-körning". Nu säger ja inte att du är en mes-körare

Kan dra ett exempel om de här med igensotade motorer, jag köpte för nått år sedan en Volvo 745 16ventilare att ha som vinterbil som gått som drag åsna med släp ständigt på en hantverksfirma i ett par år. Oj oj va trött och ryckig den var när ja köpte den, dom köpte ny bil pga av just detta då dom trodde allt vad tändelar och osv var helt slut. Men efter nån vecka med min hårda körning så kändes en markant skillnad i effekt och gången på motorn och nu sjönk heller inte bensinmätaren lika fort vid normal körning.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: Supra
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Askim, Göteborg
Har Toyota gjort några etanolbilar?
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
NoppSuprafan skrev:Har Toyota gjort några etanolbilar?
Daniel Nämnd 070-6298598
-
Tack för svaret. Det var intressant, dock mindre trevlig.PierreW skrev:
TEXT
Ang. Mesköraren har du rätt i att jag inte är någon. 24 år och gasglad om man säger så

Det är ju mest att man stör sig på när man svänger osv, och när man har husvagnen på kroken. Jaja jag får väl stå ut och hålla ögonen öppna efter en avensis diesel (nya) eller en Mazda 6
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
I Brasilien säljs/såldes Corolla "flexifuel". Toyota valde att endast sälja etanolbilar där pga deras stora efterfrågan. Toyota menar dock att etanol inte är framtidens bränsle så därför såldes dem bara därDale skrev:NoppSuprafan skrev:Har Toyota gjort några etanolbilar?

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?