Sida 1 av 1

Laddtryck vs varvtal

Postat: fre 14 aug 2009, 20:36:38
av SHySwe
Eftersom jag jobbar med industriautomation har jag funderat lite runt turbo mm.
Jag har en del tankar om förändringar i tryckregleringen och behöver lite fakta för att kanske gå vidare.
Det jag tänker på är turbokicken vid 3-4 krpm. Halva motorn är då en trött gubbracer?
Om rejält ökat tryck vid låga varv ger bättre prestanda så behöver man kanske inte ladda så hårt på slutet och riskera att skjuta motorn? Och kostnaden borde bli lägre för motsvarande totalprestanda?

Det finns förhoppningsvis någon som tex har mapp-loggar, helst med standarduppsättningar av turbo. Men även specialare och värstingar uppskattas! :)
Hur ser värdena ut i förhållande till varvtalet?
Det jag till att börja med behöver är laddtryck, luftflöde och effekt.

Re: Laddtryck vs varvtal

Postat: mån 17 aug 2009, 20:03:55
av Cyrix
Högre laddtryck på lägre varv, ger nog inte en mer hållbar motor. Det är ju oftast vridet som är förödande för motor och drivlina, inte toppeffekten, Och genom att minska laddet på högt varv och höja det på lägre, så ökar du vridet och sänker maxeffekten.

Re: Laddtryck vs varvtal

Postat: mån 17 aug 2009, 20:52:40
av PierreW
Högt vridmoment på låga varvtal kan lätt ta dö på både stakar och växellåda, oftast därför man plockar ut det högsta vridmomentet på mellanvarven, även också för körbarhetens skull. Sen är det ju även en kostnadsfråga för tillverkaren.
Kolla nästa gång du står i närheten av en lastbil som backar eller kör sakta, notera med vilken hastighet kardanen snurrar :shock:

Re: Laddtryck vs varvtal

Postat: mån 17 aug 2009, 21:08:19
av SHySwe
Jag är övertygad om att ni har rätt i att mer kraft genom drivlinan ger större påfrestningar. Men man är inte tvungen att använda allt på en gång.
Vill testa hur karakteistiken ändras med mer ladd på lägre varv. I tex drifting är det guld att slippa växla för att hålla upp kraften i motorn.
Så jag vill gärna läsa hur en konventionell turbo laddar.

Re: Laddtryck vs varvtal

Postat: tis 18 aug 2009, 13:01:15
av Hemiyoda
Om man vill prova på galet vrid på lågt varv så är ju lustgas givet. Eftersom gasen flödar in konstant så får man in galet mycket lustgas på låga varv som resulterar i mycket vrid och mindre på högre. Ökningen av effekten (hk) därmed konstant oavsett varvtal. Referera till 20, 50, 100, 150hp NOS shot. :)

Re: Laddtryck vs varvtal

Postat: ons 19 aug 2009, 07:52:07
av SHySwe
:D
Inte riktigt den tekniska lösning jag tänkte. Men det är en tanke!
Jag är inne på att komprimera luft, är kanske fortfarande innanför boxens väggar.

Antar att jag får göra ovetenskapliga egna mätningar eftersom ingen verkar ha data att dela?

Re: Laddtryck vs varvtal

Postat: ons 19 aug 2009, 08:23:19
av Hemiyoda
srylul skrev: Antar att jag får göra ovetenskapliga egna mätningar eftersom ingen verkar ha data att dela?
http://www.turbofast.com.au/tfcalc.html
Den där har jag använt till mycket.

Lite vridkurvor finns här: (som du kan konvertera till excel)
http://www.geocities.com/kalalahti/data ... gines.html
Kanske är sugmotorkurvorna som är mest intressanta om du ska göra egna uträkningar.

Formel för att konvertera vrid * varv till effekt = (300lb/ft x 4000rpm) / 5252

Finns formler för att konvertera luftflöde till effekt. Räknarn ovan tillämpar någon av dom.

Väldigt simplifierat om man räknar utan förluster så har du dubblat vridet/effekten om du överladdar 1bar.

Re: Laddtryck vs varvtal

Postat: ons 19 aug 2009, 09:37:25
av Suprafan
Kompressor är ordet.

Re: Laddtryck vs varvtal

Postat: ons 19 aug 2009, 10:49:15
av SHySwe
Kompressor är ordet, ja.
Men inte nödvändigtvis remdriven... El. Eftersom jag bara behöver kraften ibland.
Hemiyoda, jättetack. Kör bil just nu, men natten är räddad.