Generatorn på min Celica GT4 laddar inte så bra när det blir varmt, vid arbetstemp laddar den kanske 13V på tomgång 12-11V.
Saken blir säkert inte bättre då jag plockat bort friskluftssnorkeln för att få plats med FMIC kitet.
Men man kan inte få plats med båda.
Så någon som renoverat en generator till 3sgten här?
Var och prata med toyota och en ny generator skulle kostat ca 7000kr fast den är discontinued.
Tänkte man kunde köpa en ny regulator och hoppas det hjälper, hos Toyota ca 3000kr.
Googlar man verkar man kunna få något som ska fungera för 200-300kr, verkar finnas många olika tillverkare.
Någon som testat byta regulatorn och som kan tipsa vilken man borde köpa eller om jag borde byta något annat?
Funderar på att köpa en Turbo blanket då den verkar kunna hjälpa en hel del.
Sett videos där tempen sjunker från 700 grader till 250 grader.
3sgte Generator, renovera?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: 3sgte Generator, renovera?
Hade funderingar på att renovera generator till min ST205 (kanske samma generator?) men fann att det går att köpa en ny för långt mindre än så om du inte är gift med Toyota original? Finns ju även refurbished som utbyte om man vill det för en billigare penning.
Vet inte hur mycket detta hjälper dig, men personligen så har jag landat i att antingen köpa ny eftermarknadsdel eller refurbished isf att ge mig på det själv. För 7k är en jävla peng för en generator som dessutom inte går att köpa (!?)
Gällande turboskyddet så är det ingen dum ide för alla delar under motorhuven, dock så har jag inte monterat någon själv för termodynamikens lagar dikterar ju att värmen måste ju ta vägen någonstans och jag är lite fundersam på vad det gör med turbon... I viss mån så strålar väl värmen i högre utsträckning nedåt kanske, men värmeenergin måste ju ändå ta vägen någonstans och kapslar man in den så bör ju rimligen värmebelastningen öka på turbon. Kan låna din tråd lite kanske och fråga: ni som har installerat ett dylikt skydd/huva, har ni märkt någon skillnad?
Vet inte hur mycket detta hjälper dig, men personligen så har jag landat i att antingen köpa ny eftermarknadsdel eller refurbished isf att ge mig på det själv. För 7k är en jävla peng för en generator som dessutom inte går att köpa (!?)
Gällande turboskyddet så är det ingen dum ide för alla delar under motorhuven, dock så har jag inte monterat någon själv för termodynamikens lagar dikterar ju att värmen måste ju ta vägen någonstans och jag är lite fundersam på vad det gör med turbon... I viss mån så strålar väl värmen i högre utsträckning nedåt kanske, men värmeenergin måste ju ändå ta vägen någonstans och kapslar man in den så bör ju rimligen värmebelastningen öka på turbon. Kan låna din tråd lite kanske och fråga: ni som har installerat ett dylikt skydd/huva, har ni märkt någon skillnad?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 3sgte Generator, renovera?
Generatorn i ST205 är väldigt lik den i ST202.. har inte kollat så noga men nog ser dom likadana ut, GT4'an aksnke laddar lite bättre dock ?
..Problemet är att det inte finns sådana generatorer på skrotarna heller, och jag behöver en sådan.
Min är nog inte renoveringsbar då lidningarna brunnit, eller ja allt går ju men..
Däremot BORDE man ju kunna få dit en generator till nån annan bil, har funderat på att ta med generatorn till en välsorterad skrot och gå och jämföra, framförallt med andra bilar med S-motor då, corolla ? camry ?
..Problemet är att det inte finns sådana generatorer på skrotarna heller, och jag behöver en sådan.
Min är nog inte renoveringsbar då lidningarna brunnit, eller ja allt går ju men..
Däremot BORDE man ju kunna få dit en generator till nån annan bil, har funderat på att ta med generatorn till en välsorterad skrot och gå och jämföra, framförallt med andra bilar med S-motor då, corolla ? camry ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: 3sgte Generator, renovera?
Nej, skroten är inget alternativ för oss med GT-4:or som vi alla erfarit. Men till ST185 får du ju en ny Densogenerator 70A för 150 pund, och till ST205 en helrenoverad 80A för samma peng, undantaget statorn som man får lägga lite extra för.
Men det är ju inga 7000, och jag föreställer mig att OM man skulle hitta en på skroten så skulle de ta en tusing för den, orenoverad.
Men det är ju inga 7000, och jag föreställer mig att OM man skulle hitta en på skroten så skulle de ta en tusing för den, orenoverad.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: 3sgte Generator, renovera?
Löste problemet genom att lämna in den på ett företag i jönköping som specialiserar sig i generatorer och annat batteri relaterat.
Dom tog en snabb titt på den sa. Att den var kremerad.
Ny generator som passade kostade 2000kr.
original värme sköld passade inte så köpte en turbo mössa.
Tillslut modifierade jag även skölden för generatorn så den passa.
Laddar som det ska och generatorn verkar inte bli varmare än ca 70 grader, lite svårt att mäta.
Dom tog en snabb titt på den sa. Att den var kremerad.
Ny generator som passade kostade 2000kr.
original värme sköld passade inte så köpte en turbo mössa.
Tillslut modifierade jag även skölden för generatorn så den passa.
Laddar som det ska och generatorn verkar inte bli varmare än ca 70 grader, lite svårt att mäta.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 3sgte Generator, renovera?
jag pratade med en "lokal" skrot (typ 40min med bil) av den gamla goda självplocksorten och dom sa att dom inte finns med på bildelsdatabasen, dom hade ingen aning om vad som passade, men man var välkommen dit och jämföra, dom tog enhetspris 350:- för generatorer.
Ska försöka åka dit nån gång snart hoppas jag. ..med ST202-generatorn i bakluckan
Ska försöka åka dit nån gång snart hoppas jag. ..med ST202-generatorn i bakluckan

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se