Återkoppling gällande detta då för kunskapsspridning.
Att beställa stereo från Nordamerika går fint, min Alpine-huvudenhet har inte bara komplett FM-band utan även Svenska som valbart språk
Kanske inte helt oväntat att de inte gör marknadsspecifika produkter, utan de gör universal som är kompatibla med både Europeiska och Nordamerikanska marknaderna, och säkert fler därtill.
Det som är mer anmärkningsvärt är att de väljer att INTE sälja den i Europa...
I ST20X så sitter mycker riktigt någon udda dimersion fram original, med en sorts integrerad adapter till monteringsramen. 6,5” går alldeles utmärkt att eftermontera med en bra adapterplatta. Jag har för övrigt två till salu om någon är intresserad.
Bak är lite klurigare. Hittar man rätt högtalare så kan man få in 6,5”, men de får inte ha en monteringsdiameter större än 156mm för att passa i monteringsramen. Då menar jag inte hålet för magneten utan diametern där skruvhålen mot ram sitter. Även med 156mm får man fila lite på ramen då den inte är rund utan lite lätt fyrhörning. Ni som skruvat loss dessa vet vad jag menar. Jag valde ett par bra 6” från Rockford-Fosgate med just denna momnteringsdiameter.
Jag återanvände kontaktdonen från OEM, men vill man så går det förstås löda eller stifta direkt på kablaget som för övrig har en oväntat generös kabelarea.
Att eftermontera diskanter i A-stople låter sig också göras om man kan lägga vantarna på ett par av dessa ”trianglar” (tack Fnys!) Även här använder man sig lämpligen av OEM kabeldon om man får med OEM diskanterna, men det stora s**t-jobbet är att dra ny kabel från dörren till kupén via gummidamasken. För här stötte jag på ett anmärkningsvärt faktum: Även om kabeldonet till diskanten sitter förmonterat i även våra bilar som inte har den högspecade dörren med diskanter, så mynnar kablarna från denna inte ut i kupén!
På något vis så terminerar dessa kablar någonstans inne i kabelstammen, och återfinns därför inte i stammen som mynnar ut fotutrymmet.
Den enkla lösningen hade annars varit att klippa dessa kablar och kablarna till högtalaren inne i kupen och sätta delningsfiltret under instrumentpanelen. Det man istället får göra är att antingen välja att sätta delningsfiltret i dörren, vilket jag vet kan göras (antagligen lite beroende på märke) alterntivt som jag dra ny kabel för diskanten mellandörr och kupé, och det är trångt.
Jag skulle säga omöjligt om man inte har högtalaren demonterad så att kabeln kan matas från dörrsidan, och i kupen behöver man lossa både guiderännan för kabelstammen och fixturen för kabeldonen inne i kupen för att kunna få in ett finger eller två. På förarsida så behöver man även lossa på säkringshållarpanelen. Även då är det *precis* att det går för ett litet hål behöver göras i gummipucken i dörren och i bägge ändar av gummigenomföringen för densamma är tejpad grundligt till kabelstammen.
Nu har jag tydligen förlagt min dragvajer någonstans och har därför inte provat, men spontant tror jag inte det finns fysiskt plats för den genom damasken, någon får gärna prova dock.
Med allt detta sagt så är det ett ordentligt lyft både estetiskt och ljudmässigt tycker jag, och jag ångrar inte att jag satsade på det. Jag valde ett system från Hertz och tycker nog det blev riktigt snyggt.
- 54E85548-969A-4153-B347-582D0723040B.jpeg (814.48 KiB) Visad 10235 gånger
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus