Sida 1 av 2

Växellådsolja för sliten låda (synkring)

Postat: ons 19 aug 2009, 14:36:48
av Larco
Jag funderar lite på vad jag ska ska hälla för mirakelolja i min celica st165 växellåda med sliten synkring på 3an. Jag vill få den att funka så bra som möjligt tills jag har råd med en annan låda. Det är alltså inte tänkt att överleva 20000 mil till...

Jag har ju hört talas om några olika oljor/tillsatser som ska lindra synkringssymtomet och göra växlingarna lite lättare.
Redline
GM syncromesh
ATF

Är det någon sitter på någon erfarenhet kring detta och har lust att dela med sig?

Re: Växellådsolja för sliten låda (synkring)

Postat: ons 19 aug 2009, 15:58:17
av Hemiyoda
Har kört Dexron III i dajjan senaste året för att få mindre friktion vid kalla väderlekar. Vet inte om växlingarna blev nåt lättare. Nya lådor körs rätt ofta med ATF vad jag vet.

Re: Växellådsolja för sliten låda (synkring)

Postat: ons 19 aug 2009, 16:45:47
av PierreW
En ATF olja kan funka. I min vinter volvo så skrapade 2an vid lite snabbare växling, fyllde i castrol ATF, nu skrapar det bara vid super extremt snabba växlingar :evil: ;)

Re: Växellådsolja för sliten låda (synkring)

Postat: ons 19 aug 2009, 22:27:15
av Dale
Har upptäckt att min Avensis skrapar mellan 1-2 när den är kall. :-(

Re: Växellådsolja för sliten låda (synkring)

Postat: ons 19 aug 2009, 23:14:32
av Jimbow_Mr2
Blir ingen skillnad med nån speciell olja, tyvärr.

Re: Växellådsolja för sliten låda (synkring)

Postat: ons 19 aug 2009, 23:58:20
av behr
GT4 växellådan vill ha en GL-5 olja. Nästan alla "mirakelmedel" jag kollat på är GL-4 eller inte specificerat. GL5 oljorna innehåller mycket mer EP-tillsatser (ExtremePressure) som behövs för att skydda kuggarna. Det är väl framförallt i fördelningslådan där mycket höga tryck uppstår (lågt varvtal, liten diameter).
GL5 oljan gör livet svårare för synkringarna. En olja med lägre specifikationer kan göra det mer lättväxlat... Men risken för haveri vid tokgasning ökar.

Jag har Redline MTL i supran, men det var inte någon större skillnad mot det som var i den från början (som säkert varit i lådan sen förra årtusendet).

ST162 har ATF som standard tror jag...

Re: Växellådsolja för sliten låda (synkring)

Postat: fre 21 aug 2009, 09:39:34
av Larco
Tack för alla svar :)

ATF är det jag främst överväger då det har varit det i i båda mina gt4or från början. Men vissa tycker att GM Syncromesh gör under för växlingarna. Kanske beror det bara på den låga viskositeten...? Den ska vara närmast vattning sägs det. :?

Någon som har koll på hur viscokopplingen i fördelningslådan påverkas av en tunnare olja? Vill ju att den ska låsa upp bra o driva ordentligt i bak.

Tror även att de st165orna var specade med ATF olja från början men det ändrades sedan, har hört sånna rykten.

Re: Växellådsolja för sliten låda (synkring)

Postat: fre 21 aug 2009, 10:54:51
av Stigge
Kan inte riktigt förstå hur oljan i lådan ska kunna påverka viskokopplingen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Viskokoppling

Re: Växellådsolja för sliten låda (synkring)

Postat: fre 21 aug 2009, 12:14:29
av Cyrix
Stigge skrev:Kan inte riktigt förstå hur oljan i lådan ska kunna påverka viskokopplingen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Viskokoppling
Det kan den inte heller....

Re: Växellådsolja för sliten låda (synkring)

Postat: fre 21 aug 2009, 14:20:19
av Larco
Menar ni att viskokopplingen en försluten enhet med egen olja?
För fördelningslådan delar ju annars olja med växellådan.