Sida 1 av 1

Rav4 hybrid - handbromsen tar högt

Postat: fre 18 jan 2019, 21:07:22
av Yarver
Jag skulle vilja spänna handbromsen själv om någon här kunde förklara hur man gör det på en RAV4 hybrid.

Toyota verkstad ska ha 1400kr för att göra det. Jag har dragit åt handbroms förut på min gamla mazda och då är det en mutter att skruva på vid handtaget, men förstår att här så kan det vara på ett annat sätt.

Om den som kan kunde ta sig en minut eller två för att förklara i stora drag så vore jag väldigt tacksam.

Re: Rav4 hybrid - handbromsen tar högt

Postat: fre 18 jan 2019, 21:28:59
av Muda
Finns en justering på spaken också ja, denna är dock för ”fin-justering”. Man ska justera ner denna först. Sedan hissa bakaxeln, lossa bägge hjul, på bromsskivan finns en gummi-tätning lossa den, dra runt axeln tills du ser en justering (ett litet litet drev) man justerar denna tills det går snurra lätt, men inte ’för’ lätt. Sedan justerar man upp spaken så den tar bekvämt.

Om du endast justerar upp spaken gång på gång så får du väldig spänning i wirarna. Sett ett fall där alla krockkuddarna utlöst under färd p.g.a att wirarna brustit fram vid spaken och skadat SRS ECU’n.

En parkeringsbroms bär ha lite spel också. 2-3 hack är för hårt justerat.

Re: Rav4 hybrid - handbromsen tar högt

Postat: fre 18 jan 2019, 21:47:28
av Yarver
Tack så mycket för svar.

Kan jag den här första gången komma undan med att justera endast vid handtaget? Kommer besiktningen att slå ner om handbromsen tar högt?
Hur ska man spänna åt vid handtaget, vilken del av inredningen ska plockas bort i sådana fall?

Re: Rav4 hybrid - handbromsen tar högt

Postat: sön 20 jan 2019, 09:18:07
av Neblade
Problemet med att spänna vid handbromsspaken är att parkeringsbromsen får kortare slagväg, dvs sträckan från max draget till max släpp ute vid hjulen blir kortare. Vilken kan innebära att även om du dragit spaken till max så rör sig inte bromsbacken tillräckligt.
Därför är det alltid bäst att juster vid hjulen, då slipper du krångla med inredningen också.