Sida 1 av 1

Ang. trimmning st165

Postat: fre 21 aug 2009, 16:00:09
av tonykart_74
vilken topp e bäst att ha på min celica gt four,
GTI toppen lr original med GTI kammar?
och isf någon som har det liggandes??

Re: Ang. trimmning st165

Postat: fre 21 aug 2009, 17:38:55
av amby
550 eller 540cc spridare och någon typ av eftermarknads ecu + mapp.
Sen kanske det inte vore fel med FMIC och en ny koppling.

Re: Ang. trimmning st165

Postat: tis 25 aug 2009, 10:13:58
av Larco
Amby tog upp de viktiga delarna.

Spridarna som sitter original är 440cc vilket innebär att de klarar av ca 280hk. Höjer man bränsletrycket lite kanske kan man nog ta sig till ca300hk med dem. Men kolvarna lever farligt då. De går snabbt sönder om det spikar.

Så större spridare är ett måste och då också ny motorstyrning eller piggyback... Original går inte att mappa om.

Grövre bränsleledning, ca 8mm. En bränsletrycks regulator är nog ett måste också då originalet troligen inte klarar att flöda allt extra bränsle. Kika på en malpassi 1:1

Den vätskekylda originalICn är bra för kortare snabba accelerationer men den har för liten vattenmängd för att hålla luften kall i långa perioder. Du kan se till att öka den totala vätskemängden och kylförmågan genom att skaffa en till ICkylare till fronten och montera på andra sidan, skaffa en större kylare och isolera själva ICn utvändigt som sitter ovanpåmotorn. Annars är ju en större frontmonterad IC att föredra. Men du kan också kika på vatteninsprut ex aquamist system i kombination med original eller FMIC.

Du kan också byta insug och kamaxlar till de från den framhjulsdrivna celican med 3S-GE motorn alltså ST162 men det är inget måste. St162ans insug ger dig lite fördel vid rördragning till frontmonterad IC och lite bättre luftfördelning mellan cylindrarna. Kamaxlarna kommer ge dig lite mer kraft på de högre varvtalen. De är bara lite vassare än original.

Om du ändå är där o river se till att T-VIS spjällets luckor sitter fast och dra gärna lite värmebeständig locktight på dem då de har en tendens till att lossna. Ta inte bort T-VIS som många gör. Du kommer förlora i princip "allt" vridmoment på lågvarv isf.

Kalluftsintag (Ordentligt avskärmat!)

Du behöver lite mätare för att hålla koll på allt.

Jag rekomenderar dig att läsa lite på denna sida:
http://www.gtfours.co.uk/

Sen är denna guldvärd att ha i bakfickan :)
http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... ac_bgb.php