Sida 1 av 1

Tätningsmassa oljetråg

Postat: tis 25 jun 2019, 22:10:07
av MScME
Snart dags att starta bilen, och tänkte innan dess byta olja och filter. Men allra först så tänkte jag ta ner och byta packning på oljetråget då jag tror det läcker lite.

Dock så visar det sig att det inte finns någon packning där utan det ska tätas med någon tätningsmassa, ett besynnerligt val av Toyota kan jag tycka.

Hur som helst, frågan är vad jag ska använda som tätar men är tillräckligt flexibelt samt olje-och temperaturbeständigt? Någon som kan tipsa om vad ni använt, eller rent av vet vad Toyota använde?

Och just det, gäller Celica ST205 :D

Re: Tätningsmassa oljetråg

Postat: tis 25 jun 2019, 22:51:19
av Neblade
Bara att åka till Toyota och köpa en tub av deras original-kladd för oljetråg, om du vill ha samma. :)
Annars skulle jag tänka mig att Loc-tite har något i sitt sortiment som gör jobbet lika bra.

Re: Tätningsmassa oljetråg

Postat: tis 25 jun 2019, 23:07:46
av MScME
Jo, drar mig för det dock. Har de kvar i lager så tar de så fruktansvärt oskäliga pengar för det. Var in för några månader sedan och hörde om de hade fördelarlock och rotor, och det hade de, hör och häpna. Men de skulle ha 1800:- bara för rotorn! Sen typ 2500:- för locket.
Slutade med att jag kollade med Steve på GT4-Play som har en förmåga att vaska fram gamla Toyotadelar, och han fixade det till mig för cirka 500:- inklusive frakt från Storbritannien... För samma Densogrejor.

Men, du har såklart helt rätt, tack. Har ingen några andra bra erfarenheter så känner jag nog inte för att experimentera, utan får krypa till korset.

Re: Tätningsmassa oljetråg

Postat: tis 25 jun 2019, 23:19:23
av Neblade
Tror inte den tuben kostar mer än 200, max 300 kr.
Prissättningen på Toyota kan kännas lite lustig ibland, men sånt som de säljer lite volym på brukar det vara ganska vettiga priser på.

Re: Tätningsmassa oljetråg

Postat: ons 26 jun 2019, 12:14:46
av Glenn
Just det där ska man ju som sagt vara försiktig med, helst ska man använda den flänstätningen som tillverkaren rekommenderar.

Flänstätning är alltså inte vanligt packningsklet.

Jag skulle också kollat med toyota först, är det för dyrt så får man gå på typ loctites flänstätning eller liknande.

Re: Tätningsmassa oljetråg

Postat: ons 26 jun 2019, 12:43:15
av MScME
Nej, jag är också ovillig att chansa. Jag gjorde som så att jag ringde Toyota som egentligen bara kunde bekräfta att det inte är en packning utan en sträng med tätningsmassa. Den hade han noll uppgifter eller kunskap om, och kände heller inte till om samma lösning används på mer moderna bilar. Lite som vanligt när man pratar med dem tycker jag tyvärr.

Hur som helst så lyckades jag detektiva fram att OEM-kladdet kallas FIPG (Form in place gasket) och faktiskt har ett nummer Toyotas okunskap till trots: 08826–00080. Googlar man på det så finner man att det finns direkta ersättare som motsvarar OEM, till en rimlig penning. Så pass rimlig penning faktiskt att frakten överstiger kostnaden, vilket väl får anses bra även om det alltid är surt att mer än dubbla kostnaden för att få det skickat.

Men då vet vi 65 i landet som äger ST205 vad som gäller. (och säkert en massa andra 3S-GTE ägare också)
Tack ska ni ha för input och kloka tankar kring detta.

Re: Tätningsmassa oljetråg

Postat: tor 27 jun 2019, 22:35:37
av Micke2
Jag har inte stött på någon modern bil med packning till oljetråget.
Alltid tätningsmassa numera.

Re: Tätningsmassa oljetråg

Postat: fre 28 jun 2019, 10:02:21
av Glenn
Jag har också noterat det, förr var det nästan alltid "pusselpackningar", vet inte varför man ändrat egentligen.

Re: Tätningsmassa oljetråg

Postat: fre 28 jun 2019, 20:52:13
av MScME
Där ser man, det var jag inte medveten om. Det är ju förstås en billig lösning ur ett produktionsperspektiv, men desto krångligare ur ett eftermarknadsdito. Men å andra sidan, då är det ju kunden som betalar :-|

Hade jag fått gissa så hade jag sagt packning som praxis, känns som en modernare lösning, men men...