Tändstiftsbyte Previa-94

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bnkt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 14:05:22
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 94
PostOrt: Arboga

Tändstiftsbyte Previa-94

Inlägg av bnkt »

Hej.

Hur svårt är det att byta stift på min Previa-94? För ett tag sedan pratade jag med en f.d bilmekaniker som påstod att man måste sänka ner motorn för att byta stiften.... :?:

Jag tycker det låter konstigt, men när motorn sitter där den gör så vet man ju aldrig.

/Mats
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Tändstiftsbyte Previa-94

Inlägg av Suprafan »

Är det inte fyror i de? Frammonterade? Borde inte behövas, men toyota är toyota...
Vet att på Ford Windstar V6orna måste man byta de 3 bakre stiften underifrån, sträcka sig över framaxeln ;) Men inte sänka ner motorn..
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Tändstiftsbyte Previa-94

Inlägg av Stigge »

Finns en lucka i golvet på högersidan.
bnkt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 14:05:22
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 94
PostOrt: Arboga

Re: Tändstiftsbyte Previa-94

Inlägg av bnkt »

Suprafan skrev:Är det inte fyror i de? Frammonterade? Borde inte behövas, men toyota är toyota...
Vet att på Ford Windstar V6orna måste man byta de 3 bakre stiften underifrån, sträcka sig över framaxeln ;) Men inte sänka ner motorn..
Jodå, det sitter allt en fyra i den men monterad "mitt i bilen". När jag sitter på förarplatsen så har jag motorn bakom mig fast mitt i bilen och monterad under golvet. Det finns en inspektionslucka under förarplatsen, med väldigt lite utrymme som jag ser det.
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Tändstiftsbyte Previa-94

Inlägg av ST185 »

Skruva ut höger stolen så sitter det en mycket större lucka där under, inga problem att byta stiften då.
Skriv svar