Sida 1 av 1

A/C problem ?

Postat: mån 25 maj 2020, 09:23:23
av nullebulle
Hejsan jag har en rav4 -13 som det verkar som om AC:n har slutat att ge kyla
om jag sätter på eller stänger av ac:n så märker jag att motorn i bilen ändrar varvtal så det känns som att kompressorn får jobba , kan det vara så om gasen läckt ut ? eller finns det några vanliga fel på kylanläggningen som man kan kolla innan man tar kontakt med försäkringsbolaget ?
jag har en OBD2 dongel som jag kopplat in och hittar inga felkoder

Re: A/C problem ?

Postat: mån 25 maj 2020, 11:42:59
av Micke2
En 2013 har ingen magnetkoppling till pumpen.
Därmed kan den gå torr om mediat är borta.
Så du har all anledning att få detta kollat ASAP.

Annars kan AC pumpen skära.

Motorns styrdon ökar varvtalet något när AC slår till.

Våran 2013 Rav4 som vi köpte i vintras har jag samma farhåga. Men, den kyler i alla fall om man sätter den på max kyla. Det blir skillnad med AC av.
Men klimaten jobbar lite märkligt. Man får sänka till 20 i värme, och höja till 23 i kyla.
Borde inte behövas.....

Stenskott på kondensorn är vanligaste orsaken till AC problem.

Re: A/C problem ?

Postat: tis 26 maj 2020, 07:43:06
av cheetah1
Ingen magnetkoppling? Ingen frikoppling av ACn alls? Det låter ju livsfarligt. Vad händer vid en övertryckssituation? Är det bara att gå ut och sopa ihop resterna av kompressorn med en kvast..?

Re: A/C problem ?

Postat: tis 26 maj 2020, 08:10:23
av Micke2
cheetah1 skrev: tis 26 maj 2020, 07:43:06 Ingen magnetkoppling? Ingen frikoppling av ACn alls? Det låter ju livsfarligt. Vad händer vid en övertryckssituation? Är det bara att gå ut och sopa ihop resterna av kompressorn med en kvast..?
Så är det!

Jag TROR att "reglerande ventilen" (I brist på korekt benämning) ska stänga om mediat försvinner så det bara återcirkulerar i kompressorn och inte skickar iväg oljan, men det är hörsägen utan bekräftad källa för mig.
Detta är första bilen jag har med detta system, som jag bara har hört talas om förut.

Skadligt övertryck ska det inte bli, och en ventil reglerar ju hur den ska kyla. Den jobbar ju troligen inte och ger max kyla kontinuerligt som en gammaldags kompressor med kortsluten koppling skulle göra.
Jag har mycket begränsad kunskap om denna AC typ, men att det inte är någon magnetkoppling både syns och hörs. Det blir alltså kyla utan "klick" under huven. Bara motorn som ökar i varv något när AC slår på.
(Jag har lyssnat med öppen huv när AC stängs av och på med knappen inne)
Och det syns att kompressorn saknar koppling.
(Annars är den inbyggd på nått märkligt vis)

Det ska enl samma hörsägen sitta som brytpinnar så inte multiremmen ryker om pumpen skär.

Eftersom man kan få kompressorn att jobba mer eller mindre, så är det nog bränsleeffektivare.
Men betydligt dyrare vid ett haveri.

Re: A/C problem ?

Postat: tis 26 maj 2020, 16:04:47
av cheetah1
Hang on, AC-kompressorer i bilar är av axialkolvstyp med en swashplatta. Normalt sett fast. Kan dessa modernare system ha rörlig swashplatta, så att slaglängden (deplacementet) kan ändras, kanske hela vägen till noll? Det vore ju fiffigt isåfall. Så har tryckregleringen på hydraulpumpar på flygplan sett ut i "alla tider", väldigt praktisk design, i synnerhet med tanke på att det sparar vikt att inte hänga dit nån form av koppling. Hydraulpumpen är kopplad via ett kugghjul direkt mot hjälpaxeln.

Kuriosa:
På min elbil är kompressorn dels, förstås, elektrisk, och dels varvtalsstyrd, så den kan gå med optimal effekt hela tiden. Vet dock inte vad för typ av kompressor det är eller hur den är konstruerad i övrigt. Otroligt komplext system är det iallafall, värmeväxlare, kylrör och slangar kors och tvärs i hela motorrummet. Den ska ju kunna både kyla batteriet och värma kupén samtidigt, exempelvis. Dessutom är batteriet fullt med glykol för att fördela kylan/värmen, och eventuell restvärme från batteriet vill man ta vara på i kupén. Så den kan dels först cirkulera kylvattnet från batteriet in i kupén, sen till en värmeväxlare där AC-systemet kan ta hand om resterande värme, boosta upp temperaturen med kompressorn, och mata in resten av värmen i kupén den vägen. Dessutom sitter det en egen värmeväxlare till elmotorn, sen både en kylkondensor/-förångare och en vätskekylare i fronten. Att den tar 30 liter glykol och 600 gram (vilket motsvarar tre gånger så mycket klassiskt köldmedia) är inte så förvånande. Inte heller att aset har en tomvikt på 1800 kilo...



Om du menar en expansionsventil, så kan den inte förhindra en övertryckssituation. Blir det av någon anledning varmt och kompressorn fortsätter gå, så sticker trycket, så enkelt är det. Jag såg bilder på hur det såg ut när en bergvärmepump i ett hus gick varm på grund av svetsad kompressorkontaktor. Delar av kompressorn och resten av kylkretsen, tillsammans med täckplåtar, kretskort, med mera, låg utspritt i hela pannrummet.

Re: A/C problem ?

Postat: tis 26 maj 2020, 20:40:50
av Micke2
Här kan man läsa om ac kompressorer utan magnetkoppling.

https://www.motor.com/magazine-summary/ ... ompressors

En sådan med en magnetkoppling för säkerhetsskull hade varit att föredra, men det har Toyota sparat in. Tyvärr.

Re: A/C problem ?

Postat: ons 27 maj 2020, 21:16:05
av Glenn
Det är ju "modernt" nu att inte ha magnetkoppling, det är ju enbart för att spara pengar och man lastar över hela problemet på kunden.

IDIOTI enligt mej.

Toyota är dessvärre inte ensamna om detta.

Re: A/C problem ?

Postat: lör 06 jun 2020, 15:03:48
av nullebulle
Hade tur det räckte med en AC service och fylla på gas
inga läckor kunde hittas på verkstaden