Anliggande bromsar bak - blir inte klok på detta!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Anliggande bromsar bak - blir inte klok på detta!

Inlägg av Nizzehult »

Felet finns visserligen på en Lexus CT200h men det är samma bromsar på vissa Auris, Corolla och de flesta Prius.
Har ägt bilen i 1½ år och när den köptes på en stor bilfirma i Järfälla så hade man nyligen "åtgärdat bakbromsarna". Vad det innebar i praktiken vet jag dock inte men dom verkade ju funka och har gått igenom två besiktningar u.a.
Men så för några veckor sen märkte jag att det luktade bränt när jag kört in bilen i garaget. Kollade hjulen och visst, vänster bak var rätt varm så här fanns det ett typiskt fall av anliggande bromsar. Hade även märkt en liten högre bränsleförbrukning på sistone.

Bakbromsarnas konstruktion är rätt konventionell och okomplicerad så det gick rätt snabbt att plocka bort oket och konstatera att en av glidpinnarna mer eller mindre hade fastnat.
Suck, det här smorde dom nog aldrig upp när klossarna byttes tänkte jag så jag plockade bort den kärvande pinnen, rengjorde den ordentligt och fettade in allt med silikonfett. Kollade även gummibälgen och den var hel. Väl på plats rörde dom sig fint båda glidpinnar så jag tänkte att jag hade hittat felet.
När jag ändå hade oket löst så tog jag även lite silikonspray och sprayade runt kolven och tog även och vred den ett halv varv fram och tillbaka. Jodå, den såg ut att funka och hade inte fastnat på nåt vis, rörde sig problemfritt. Plockade även ut själva beläggen och slipade av den yta där dom ska glida i oket och pillade också på lite kopparpasta där. Eftersom jag var ensam så ville jag inte trycka ut kolven en bit och trycka tillbaka den och allt såg ju fint ut och verkade funka så det kändes lite onödigt för den kan vara svår att få tillbaka ibland. Synade även alla tätningar där och dom var fina. Handbromsen funkade också som den skulle.

Satte ihop allt och testade. Ingen anliggning.
Ut och provköra. Bromsa. Körde hem igen.
Luktar fortfarande bränt och fälgen var varm. alltså har jag fortfarande anliggning! Wtf? Vad gör jag nu?

En intressant sak som jag påminner mig: en bekant hade en Prius som tjänstebil för kanske 10 år sen och råkade ut för ett liknande problem. Lösningen Toyota hade var att svarva av bromsskivorna på plats!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Anliggande bromsar bak - blir inte klok på detta!

Inlägg av tobo »

Kan det vara bromsslangen som krånglar och inte släpper tillbaka..?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Anliggande bromsar bak - blir inte klok på detta!

Inlägg av Johnny Blade »

Går handbromsarmen lätt och tillbaka helt?
Det är väldigt vanligt att handbromsen kärvar inne i oket (iaf på Auris).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Anliggande bromsar bak - blir inte klok på detta!

Inlägg av Nizzehult »

Inte bromsslangen. Den är f ö väldigt kort på dessa bromsar. Har råkat ut för en felaktig bromsslang en gång i tiden och då svällde den upp i mitten när man bromsade.
Handbromsen funkar fint, även på returen.

Men jag tror jag har hittat felet! Det sitter en packning längst fram på glidpinnen - oklart varför då det inte ens teoretiskt sett kan komma in nåt oönskat från det hållet - och den verkar ha svällt så pass mycket att glidpinnen mer eller mindre har "sugpassning", den glider alltså inte riktigt lätt på egen hand utan sugs fast när den ska glida.
Varför uppträder detta? Jo, för att någon klant har använt petroleumbaserad olja typ WD40 för att smörja upp glidpinnen och då sväller gummit. Jätteförbjudet!

Jag har nu plockat bort packningen helt i väntan på att jag får hem nya. Har hört fler som har gjort detta för den är inte avgörande på nåt vis och när jag testade idag verkade det funka.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Anliggande bromsar bak - blir inte klok på detta!

Inlägg av Johnny Blade »

Kopparfett gör att gummi sväller.
Den packningen är ingen packning.Den gör bara att oket inte ska "skramla".
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Anliggande bromsar bak - blir inte klok på detta!

Inlägg av Nizzehult »

Johnny Blade skrev: mån 13 dec 2021, 09:06:29 Kopparfett gör att gummi sväller.
Den packningen är ingen packning.Den gör bara att oket inte ska "skramla".
Visst, men den är ändå gjord av gummi och får den olja på sig så sväller den.
Använder själv bara silikonfett (och bromsvätska) på rörliga delar i bromsarna.
På yttre delar kan man ev använda kopparpasta, typ spåret där klossarna löper inåt.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Anliggande bromsar bak - blir inte klok på detta!

Inlägg av Glenn »

ATF är också relativt snällt mot gummi, men i "bromsdelarna" typ kolvar osv får man ju bara använda bromsfett och bromsvätska.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar