Sida 1 av 1

Råkade använda fel olja. Yaris -05.

Postat: lör 04 jun 2022, 20:47:53
av nboom
Jag gjorde ett olje-byte + filter och råkade köpa fel olja. Jag hällde i 0W-30 och det ska vara 5W-30. Detta insåg jag när allt var klart. Jag körde ca 15 mil och bytte sedan olja och filter igen. Denna gång med rätt olja.

Jag gjorde en ganska intressant iakttagelse. Oljan som bara fick åka 15 mil i bilen var rätt mörk när den kom ut, inte riktigt svart men mörk.
Såhär i efterhand funderar jag på om detta blev ngn form av invändig tvätt av motorn och det kanske inte var så dumt.

Tankar om detta?

Re: Råkade använda fel olja. Yaris -05.

Postat: mån 06 jun 2022, 13:31:50
av Glenn
Dels är det alltid olja kvar i motorn (i synnerhet på turbobilar, men det är väl inte din yaris), men det blir också så att en ny olja med färska additiver "tvättar" motorn, så det är ganska normalt.

Engine flush som du häller i och kör med innan oljebyte är väl i princip nya additiver så att mer skit ska lossna och följa med den gamla oljan ut.

Re: Råkade använda fel olja. Yaris -05.

Postat: mån 06 jun 2022, 20:58:53
av Larco
Ingen fara att köra med 0W-30, första siffran anger viskositeten vid vintertemperatur. W för winter.
Motorn blir lite lättare att dra runt i väldigt låga temperaturer samt oljan kommer fram till motordelarna snabbare vid kallstart, ffa toppen och turbo om man har en sån.
Motorerna brukar klara ett några olika viskositeter om man kollar oljerekommendationerna i instruktionsboken. Många gånger finns inte 0w med för att bilen är för gammal och 0w är ett relativt nytt påfund.
Gamla 80-90 talsbilar har ofta 10w som lägsta för att det var vad som fanns att tillgå på den tiden.
Den andra siffran är oftast mer intressant då den visar viskositeten vid arbetstemperatur.

Sedan finns API klassningen som anger kvaliten på oljan mm.


Trimmade bilar som går hårt och varmt är ett kapitel för sig...

Re: Råkade använda fel olja. Yaris -05.

Postat: fre 10 jun 2022, 13:11:36
av nboom
Larco skrev: mån 06 jun 2022, 20:58:53 Ingen fara att köra med 0W-30, första siffran anger viskositeten vid vintertemperatur. W för winter.
Motorn blir lite lättare att dra runt i väldigt låga temperaturer samt oljan kommer fram till motordelarna snabbare vid kallstart, ffa toppen och turbo om man har en sån.
Motorerna brukar klara ett några olika viskositeter om man kollar oljerekommendationerna i instruktionsboken. Många gånger finns inte 0w med för att bilen är för gammal och 0w är ett relativt nytt påfund.
Gamla 80-90 talsbilar har ofta 10w som lägsta för att det var vad som fanns att tillgå på den tiden.
Den andra siffran är oftast mer intressant då den visar viskositeten vid arbetstemperatur.

Sedan finns API klassningen som anger kvaliten på oljan mm.


Trimmade bilar som går hårt och varmt är ett kapitel för sig...
Tack! Mycket intressant information.