Avensis köpråd

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Kicken
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 10 sep 2022, 17:14:25
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2012
PostOrt: Linköping

Avensis köpråd

Inlägg av Kicken »

Hej jag är helt ny på Toyota, har enbart kört volvo men nu vill vill frugan ha en Toyota Avensis och det är i 100tkr klassen.

Det finns ju några ute, krav är att det ska vara automa.

Jag var inne på diesel och med automat verkar det ju vara 2.2 på 150hk, ( +4000kr i skatt) hur är dessa som långmilate, dom bilarna som ligger i vår prisklass är ju 2010-2012 med 17-22.000 mil på mätaren.
* Vad drar en sån långsträckt/ blandat?
* service är mest olja+filter och ibland diesel filter?

Jag har också sett 2.0 bensin med automat på 153hk verkar också, billigare i skatt 1500-2000kr nån stans..
* Vad drar en besinare med automat ungefär, är det värt att köpa diesel fast det är dyrare skatt?
* Är besinaren dyrare att serva?
* Är den lika driftsäker som dieseln?

Vi kör mellan 1500-2000 mil per år. Tack på förhand för en köpkluven volvoägare :)
_SVANTE_
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 28 mar 2021, 14:56:36
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2017
PostOrt: Staffanstorp

Re: Avensis köpråd

Inlägg av _SVANTE_ »

Har haft en 2.0 Bensinare på 153hk med CVT.
Den drog kring 0.60 blandat, pendlade mycket till jobb med den. Lite mororväg, landsväg och stadskörning.
Service har jag alltid gjort själv och skulle säga att Avensisen är relativt lättservad, behöver dock en specialnyckel á 350kr för att ta av oljefiltert. Tror inte den är nämnvärt dyrare än dieseln. Men ska du in på Toyota och serva, så flyger tusenlapparna lätt iväg.
Driftsäker verkar den vara, och just därför som jag köpte den. Ville ha en bil som är ekonomisk och driftpålitlig.

MEN (här kommer det) Avensisen är låg och liten, byggd för Japansk medellängd. Jag slog huvudet i taket och bagageluckan flera gånger. Sen är den stenhård i stolar och fjädring, antagligen för att hålla nere förbrukningen. Ljudnivån i kupen är hög. Och med CVT hör du bara ett konstant HUUURÖÖÖÖ från motorn, inte så sexigt. Kör man så mycket som 2k mil om året, så skulle jag säga - titta efter något annat.

Kör du volvo, så tror jag din fru uppskattar en S60 mycket mer.
Kicken
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 10 sep 2022, 17:14:25
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2012
PostOrt: Linköping

Re: Avensis köpråd

Inlägg av Kicken »

Tack för svaret, vad hade du för års modell? Dom blev väl lite tystare efter 2012 har jag läst?

Hur lång är du, tänkte du skrev den var låg i taket och bagageluckan :)

Att vi tar en Avensis är billig att äga och driftsäker.. volvo är ju tyvärr dyra i skatt och förbrukning ( dock en v90 vi har det är en kanon bil)
Kicken
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 10 sep 2022, 17:14:25
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2012
PostOrt: Linköping

Re: Avensis köpråd

Inlägg av Kicken »

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Avensis 2.0 Multidrive S, GPS, KEYLESS, Bluetooh https://www.blocket.se/annons/halland/t ... /104360014

Vågar man köpa denna tro? :)
DolbyAtmos
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 dec 2017, 20:15:48
Årsmodell: 0
PostOrt: Sverige

Re: Avensis köpråd

Inlägg av DolbyAtmos »

Kicken skrev:Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Avensis 2.0 Multidrive S, GPS, KEYLESS, Bluetooh https://www.blocket.se/annons/halland/t ... /104360014

Vågar man köpa denna tro? :)
Ska du ändå köpa av firma så skulle jag defenitivt köpa från Toyota istället. Då vet man att det inte blir problem om det skulle vara något med bilen.

Väljer du ändå att gå vidare med nån annan firma så sök info om firman, finns skuldsaldo hos fogden? Osv... Ta reda på vem som står bakom firman, är personen dömd för brott kanske? Eller hittar du något annat konstigt?

Det är värt att göra ordentligt research... Blir billigast så!

Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis köpråd

Inlägg av Glenn »

Är det så stor ide att köpa av toyota om bilen inte har TKG ?

Men visst, man vill köpa av en seriös bilhandlare helt klart.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kicken
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 10 sep 2022, 17:14:25
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2012
PostOrt: Linköping

Re: Avensis köpråd

Inlägg av Kicken »

Absolut vill man ha TKG men inte lätt att hitta en med bra utr och max 100.tkr :?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis köpråd

Inlägg av Glenn »

jag menar mer att TKG är väl största anledningen att köpa hos just toyota, kan inte bilen få det så kan man väl lika gärna köpa hos någon annan - förutsatt att dom är seriösa ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar