Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Glenn skrev: ↑mån 28 nov 2022, 13:00:14
Okej, för jag kan uppleva att morsans yaris är lite dumt växlad, och man kan få en svag liknande effekt om man ligger på för hög växel.
Blir även "hoppigt" vid kökörning.
Det är nog inte det som är problemet här med att köra för hög växel gissar jag på.
Den gör det även med växel eller utan växel i.Om man rullar på tomgång typ.
Det måste vara något med drivningen gissar jag på men vad det är frågan?
Har haft många bilar genom åren och kan en del om bilar så detta är verkligen lite lustigt måste jag säga.
Ska nog ta och provköra en liknade bil och jämföra hur den känns tänker jag,För tjejen tycker också det känns konstigt med denna bil.
Hur känns bilen när du bromsar? Något hjul eller broms som blir varmt efter längre körning?
Kanske långsökt, men jag tänker på ifall någon bromsskiva eller bromstrumma är skev? Visst är det trumbromsar bak förresten?
Trumbromsar kan ju bete sig lite lustigt om de har lite olycklig konstruktion tillsammans med slitage, de kan bli självhämmande så att de nyper. Tänker om du får någon fenomen med att det hugger lite i en bakbroms, men då borde det bli varmt samt att det borde bete sig annorlunda/kännas när man bromsar. Jag bara spånar fritt nu, jättenyfiken på vad som kan vara problemet.
Annars är ju det första jag tänker på något fel med däck, fälg, balansering, navring på lättmetallfälg. Men det har du ju uteslutit eftersom du har samma beteende på båda uppsättningar hjul.
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Ja, hjul är ju min första tanke med, men eftersom dom var byta så.
Ett ganska bra verktyg att ha är en IR-termometer, då kan man direkt efter körning mäta på fälgcentrum på alla hjulen
och ofta ser man att ett är varmare, då är det läge att titta där, kan vara både lager och bromsar.
Finns billiga IR-termometrar att köpa både från asien direkt och på typ kjell&co.
Själv gillar jag min fluke som jag haft sen IR-termometrar var nåt exotiskt och dyrt på 90-talet
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Neblade skrev: ↑tis 29 nov 2022, 20:00:02
Hur känns bilen när du bromsar? Något hjul eller broms som blir varmt efter längre körning?
Kanske långsökt, men jag tänker på ifall någon bromsskiva eller bromstrumma är skev? Visst är det trumbromsar bak förresten?
Trumbromsar kan ju bete sig lite lustigt om de har lite olycklig konstruktion tillsammans med slitage, de kan bli självhämmande så att de nyper. Tänker om du får någon fenomen med att det hugger lite i en bakbroms, men då borde det bli varmt samt att det borde bete sig annorlunda/kännas när man bromsar. Jag bara spånar fritt nu, jättenyfiken på vad som kan vara problemet.
Annars är ju det första jag tänker på något fel med däck, fälg, balansering, navring på lättmetallfälg. Men det har du ju uteslutit eftersom du har samma beteende på båda uppsättningar hjul.
Jag har känt på hjulen dom är inte varma ,det är det första jag tänker på för det har jag lärt mig på alla år med gamla bilar.
Och det är inga vibrationer när man bromsar heller,Dom känns som nya bromsarna
Det är en fanatiskt bil för övrigt så jag vill verkligen komma fram till vad som är fel på den känner jag
Det är precis samma fenomen på sommar fälgarna som för övrigt är original med rätt dimension på däcken.