Köpråd: Toyota Auris hybrid eller bensin

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
fasck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 15 jun 2023, 13:39:11
Årsmodell: 0
PostOrt: Solna

Köpråd: Toyota Auris hybrid eller bensin

Inlägg av fasck »

Hej!
Priset skiljer 10k mellan hybriden och bensinen, båda är automat.
Bensinen har en buckla på dörren som fulfixats samt ett par repor där bak, inget jag bryr mig om.
Planerar att ha bilen länge, köra i stad, motorväg och nån långkörning då och då.

Modell är 2014 på bensinen samt 2013 på hybriden.
Valvematic 1.6 multidrive s på bensinen, hybriden är bensin, 1.8 l4.
Båda har gått under 8k mil.

Första inlägget här, ber om ursäkt om jag missat något.
Tack på förhand.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd: Toyota Auris hybrid eller bensin

Inlägg av Glenn »

Jag har jättedålig koll på dessa, men hybriden lär väl ha markant längre skatt och lägre bränsleförbrukning ?

Det borde ju göra att ekonomin blir bättre på hybriden ganska snabbt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd: Toyota Auris hybrid eller bensin

Inlägg av riclin »

fasck skrev: tor 15 jun 2023, 13:49:20 Hej!
Priset skiljer 10k mellan hybriden och bensinen, båda är automat.
Bensinen har en buckla på dörren som fulfixats samt ett par repor där bak, inget jag bryr mig om.
Planerar att ha bilen länge, köra i stad, motorväg och nån långkörning då och då.

Modell är 2014 på bensinen samt 2013 på hybriden.
Valvematic 1.6 multidrive s på bensinen, hybriden är bensin, 1.8 l4.
Båda har gått under 8k mil.

Första inlägget här, ber om ursäkt om jag missat något.
Tack på förhand.
Som Glenn ovanför mig skriver. Hybriden är det ekonomiskt överlägsna alternativet, utom just vid själva köpet. Säljer du dagen efter du köpt, tror jag du får mer för hybriden. Och den är billigare att äga på alla sätt. E-CVT lådorna har knappt några rörliga delar, då dem är ihoppbyggda med el-motorn. Förbrukningen lär ligga en hel del under bensinaren i, och runt städer. Men inte på vägar med högre hastighetsgränser kanske. Då dessa äldre hybrider inte får EL-hjälp över 70 Km/t. Men 360kr/året i skatt, och låg förbrukning i städer och på 50/70 väg.

Senare Toyota hybrider från Prius -16, C-HR -17, och framåt. Hjälper Elmotorn till <110km/t, och ännu högre hastigheter, på ännu senare modeller. Så där har man vinster förbrukningsmässigt även i högre hastigheter. Vi har kört våran Prius -17 sedan ny, på 0,38 l/m över 14.500 mil. Enligt färddatorn, som stämmer väldigt bra vid tankning. Sällan det blir någon avvikelse större än 0,01-0,02 l/m när man räknar (vanligast är 0,01 l/m mer än färddator). Dock har alla fel, utom en gång. Varit åt det dyrare hållet, eller vad man ska säga :D Men ibland stämmer det också, färdator/räkna vid pump!

Toyota har ju dessutom infört en ny Begagnat garanti, som heter Toyota Relax. Oavsett var du köper din bil, så får du garanti till bilen är max 10år/20.000 mil (det som infaller först) När den servas på auktoriserad verkstad. Vid nästa service, förlängs garantin ett år/1500 mil till nästa service.

Den gamla TKG följde ägaren, inte bilen. Den här följer bilen, inte ägaren. Så säljer du bilen på blocket, vid 9300 mil. Och du gjort 9000 mila service hos Toyota. Så får den nya köparen garanti till 10500 mila servicen. Väldigt omfattande garanti, skulle jag säga. läs enl länk nedan.

https://www.toyota.se/garantier/toyota-relax

Garantivilkor: https://www.toyota.se/content/dam/toyot ... Toyota.pdf
Skriv svar