Toyota Avensis 2011 koppling tar högt upp

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Monjola
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 09 aug 2023, 22:19:31
Årsmodell: 0
PostOrt: Stockholm

Toyota Avensis 2011 koppling tar högt upp

Inlägg av Monjola »

Hej, jag spanar på en Toyota Avensis bensin 2011 1.8L Manuell som gått 13500 mil. Den säljs i min hemstad så jag har haft farsan till att åka och kolla på den. Han tyckte att kopplingen tog högt upp och tyckte det var lite oroväckande. Men sen hade han ringt en kompis som är lite mer bilkunnig som tyckte att det skulle vara mycket märkligt om kopplingen va slut vid 13000 mil och att olika bilar kunde ta olika långt upp lite beroende på märke osv.

Är detta något vanligt förekommande fenomen med Avensis? Att kopplingen tar högt upp och att det är fine eller tror ni kopplingen är påväg att ge vika?
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Avensis 2011 koppling tar högt upp

Inlägg av Micke2 »

Hur högt dragläget är kunde man dra slutsatser av när det var mekanisk virekoppling. Sliten lamell eller justerdags.

Idag med hydrualisk manövrering OCH inte sällan även en autojustering i själva tryckplattan säger dragläget INGENTING, om det inte är väldigt LÅGT. Typ knappt frikopplar.
Det, är tecken på problem.

Gör istället ett snabbt bekatningstest av kopplingen.
Ge fullgas med hög växel i låg fart (typ 5an i 60km/h).
Tryck sen ner kopplingen så den börjar slira så motorn varvar upp och släppt SNABBT upp kopplingpedalen igen. Allt under fullgas. Kopplingen ska snabbt ta ner motorvarvet till fullgrepp igen. Nästan med ett ryck.

Gör detta bara en eller två gånger då det annars belastar lamelllen i onödan. Helslut lamell avslöjats genast.
Lameller med normalt slitage klarar ofta över 40.000mil.
Monjola
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 09 aug 2023, 22:19:31
Årsmodell: 0
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Avensis 2011 koppling tar högt upp

Inlägg av Monjola »

Okej, tack för svaret, det skall jag testa!
Skriv svar