Felkod 22

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ebon
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 24 aug 2023, 17:59:20
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 98
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige

Felkod 22

Inlägg av Ebon »

Hej
Har fått fram felkod 22 engine coolant temperatur sensor på min gamla 98 Starlet 1,3 lit bensin 75hk 4E-FE.
Problemet är att jag inte kan hitta den så att jag kan se vilken modell det är och mäta på den.
Jag kan bara hitta termostaten för kylarfläkten.
Bilen är väldigt svårstartad ofta, men när den blir varm så går den bra och motorlampan slocknar.
Är det nån som har nått tips?
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Felkod 22

Inlägg av Micke2 »

GENERELLT sitter kylvätsketempgivare invid termostaten. Dvs i motorn och vid ÖVRE kylarslangen som är UT till kylaren.
Men avarter finns.

Termokontakten till elfläkt sitter i kylaren i förekommande fall.
riqe
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Felkod 22

Inlägg av riqe »

temp sensor starlet 98.jpg
temp sensor starlet 98.jpg (16.42 KiB) Visad 765 gånger
Ebon
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 24 aug 2023, 17:59:20
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 98
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige

Re: Felkod 22

Inlägg av Ebon »

Tack för hjälpen! Hittade givaren till slut. Följde den övre kylarslangen som du sa Micke2 och hittade den under fördelaren. Trodde kabeln gick till fördelaren. Nu gäller det bara att identifiera givaren. Gissar att bilen kommer att gå mycket bättre när den är bytt. Har fått 2 felaktiga OE nr från Toyota, det ena till en utetemperatur-givare och det andra till fläkt-termostaten. Är det någon som har alla felkoder och vad de betyder till Starlet-98an?
Senast redigerad av Ebon den mån 04 sep 2023, 20:03:08, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar